
Näissä Euroopan maissa Suomi matkakohteena ei kiinnosta
Saksa, Iso-Britannia, Ruotsi ja Ranska ovat tuttuja näkyjä Suomen matkailutilastoissa, sillä näistä maista tulee vuosittain satoja tuhansia yöpymisiä. Mutta entä Euroopan maat, joista Suomeen matkustetaan kaikkein harvimmin?
Visit Finlandin tilastojen mukaan Euroopassa on useita maita, joista Suomeen tehdään vain hyvin vähän rekisteröityjä yöpymisiä. Tilastojen häntäpäästä löytyvät Liechtenstein, Albania ja Valko-Venäjä. Vuonna 2024 Liechtensteinista rekisteröitiin ainoastaan 1 072 yöpymistä, Albaniasta 1 732 ja Valko-Venäjältä 1 942.
Liectensteinin luku pieni mutta suhteellisesti korkea
Liechtenstein on yksi Euroopan pienimmistä maista, eikä sillä ole edes omaa lentokenttää. Suhteessa Liechtensteinin noin 40 000 henkilön asukaslukuun yöpymismäärä Suomessa on itse asiassa yllättävän korkea. Esimerkiksi Albaniassa on yli 2,8 miljoonaa ja Valko-Venäjällä noin 10 miljoonasta asukasta. Suhteellisesti mitattuna Liechtenstein on siis näitä maita reippaasti aktiivisempi lähtömaa.
“Tämä voi selittyä Liechtensteinin korkealla tulotasolla sekä esimerkiksi pienellä mutta aktiivisella joukolla, jolla on erityinen kiinnostus Suomea kohtaan. Pienessä maassa jo muutama innostunut matkanjärjestäjä, Suomi-fani tai säännöllisesti matkustava perheyhteisö voi näkyä tilastoissa yllättävän selvästi”, sanoo Visit Finlandin asiantuntija Katarina Wakonen.
Matkailutilastoista nousee esiin myös yllätyksiä. Suhteellisesti merkittävimpiä kasvulukuja nähtiin Kyprokselta ja Kreikasta. Molemmista maista Suomeen suuntautuneet yöpymiset kasvoivat yli 45 prosenttia edellisvuodesta.
“On hyvä huomata, että vaikka kasvu Kyprokselta ja Kreikasta on prosentuaalisesti merkittävää, puhutaan silti erittäin pienistä kokonaismääristä. Yöpymiset jäävät tuhansiin, eivätkä vielä vaikuta kokonaiskuvaan merkittävästi. Kyproksen lukuja voi selittää myös venäläistaustaisten matkailu.”
Valikoitua markkinointia
Kansainvälistä matkailua edistävä Visit Finland ei tee aktiivista matkailumarkkinointia kaikilla Euroopan markkinoilla. Tällä hetkellä Suomea markkinoidaan erityisesti Saksassa, Isossa-Britanniassa, Ranskassa ja Espanjassa eli maissa, joissa nähdään selkeä kiinnostus Suomen tarjoamia elämyksiä kohtaan. Markkinat valitaan strategisesti perustuen matkailijapotentiaaliin, saavutettavuuteen ja markkinatiedon analyysiin.
“Saksasta rekisteröitiin viime vuonna yli 700 000 yöpymistä, Isosta-Britanniasta yli 600 000 ja Ranskasta lähes 400 000. Näissä luvuissa puhutaan jo aivan eri mittaluokan vaikutuksista matkailuelinkeinoon, mikä selittää myös sen, miksi juuri näihin markkinoihin panostetaan aktiivisesti.”
Lähde: Business Finland