Hyppää sisältöön
· Leena Aalto

Norja harkitsee matkustajilta perittävän lentoveron uudistamista

Norjassa valmistellaan matkustajilta perittävän lentoveron uudistamista. Uuden suunnitelman mukaan verot vaihtelisivat reitin ympäristövaikutusten ja taloudellisuuden mukaan. Nykyisin lentoja verotetaan ensisijaisesti matkan pituuden perusteella.

Järjestelmä korvaisi nykyisen lentomatkustajaveron, jota peritään 80 Norjan kruunua (9 euroa) kaikilta matkustajilta Euroopan-lennoilla ja 214 Norjan kruunua (24 euroa) muualle maailmaan suuntautuvilla lennoilla.

Norja keskeytti matkustajaveron keräämisen pandemian aikana, mutta keskeytys päättyy tänä kesänä.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Uudessa järjestelmässä ei enää käytettäisi maantieteellistä hinnoittelua, vaan uusien maksujen määräytyminen perustuu neljään kestävyyspilariin: ilmasto- ja ympäristökestävyyteen, sosiaaliseen, maantieteelliseen ja taloudelliseen kestävyyteen.

Ympäristön kestävyys on uuden ehdotuksen perusta, ja se ohjaisi suurelta osin uusia verokantoja.
Norja toivoo uuden veron kannustavan lentoyhtiöitä käyttämään mahdollisimman tehokkaita lentokoneita ja mahdollisuuksien mukaan kestäviä lentopolttoaineita (SAF), kuten biopolttoaineita. Tämä tarkoittaisi, että suuremmilla ja vanhemmilla koneilla tehtäviin lentoihin kohdistuisi enemmän veroja kuin uudemmilla koneilla tehtäviin lentoihin. Tämä saattaisi tehdä järjestelmästä monimutkaisen, mutta Norjassa, kuten muuallakin Euroopassa pyritään vähentämään päästöjä lähivuosina jopa 50 prosenttia.

Toinen pilari on sosiaalinen kestävyys. Norjalle pyrkii estämään sosiaalisen polkumyynnin eli halvemman työvoiman tai palvelujen käytön kustannusten alentamiseksi. On epäselvää, miten tämä pantaisiin täytäntöön, kun otetaan huomioon EU:n vapaan liikkuvuuden politiikka. Tämä saattaisi kuitenkin hyödyntää paikallisia lentoyhtiöitä, joiden palkkakulut ovat suuret.

Norja aikoo puolittaa maan sisäisen julkisen liikenteen reiteillä maksettavat valtiontuet. Nämä ovat yleensä kannattamattomia reittejä, jotka saavat valtion tukea palvelun takaamiseksi ja jotka kulkevat useimmiten Pohjois-Norjan syrjäisten asutuskeskusten välillä.
Valtiontuen puolittamisella luulisi vähentävän lentoja, mutta olevan Norjassa uskotaan, että lyhyen matkan lennoista tulee paljon houkuttelevampia matkustajille ja se vähentää lopulta valtion taakkaa.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Lopuksi uudella verotuksella halutaan päästä taloudelliseen kestävyyteen. Vaikka lentoyhtiöt ovat saaneet satoja miljoonia valtion tukia vuodesta 2020 lähtien, Norja toivoo nyt varmistavansa, että tulevaisuudessa markkinat ovat avoimet ja niihin ei puututa. Maa jatkaa investointeja uusiin lentoasemiin ja reittien lisäämiseen, mutta toivoo, että matkustajaveroa kohdennetaan ilmastopyrkimysten ja ilmailualan edistämiseen.

Norjan kehitteillä olevaa mallia seurataan nyt tarkasti ympäri maailmaa.

 

Lähde: Simple Flying

Leena Aalto

Ikkunapaikan konkari jo vuodesta 1998. Lehden pitkäaikainen päätoimittaja ja nykyinen advisor, joka seuraa edelleen tiiviisti matkailualan tapahtumia ja trendejä.