Hyppää sisältöön
Norwegian
· Ikkunapaikka

Norwegian kasvatti kapasiteettiaan ja matkustajamääräänsä toisella neljänneksellä

Norwegianin liikevoitto oli 593 miljoonaa Norjan kruunua ei noin 50,6 miljoonaa euroa vuoden 2024 toisella neljänneksellä.

Norwegianin vuoden toista neljännestä luonnehtivat vahva kapasiteetin ja matkustajamäärän kasvu, mutta myös hieman alhaisempi kysyntä, mikä vaikutti lippujen hintoihin. Toisella vuosineljänneksellä yhtiön operatiivinen tulos oli hyvä, kustannustehokkuus parani ja kassavirta oli vahva.

Norwegian on Euroopan täsmällisin lentoyhtiö

Vuoden 2024 toisella neljänneksellä Norwegianin liikevoitto (EBIT) oli 593 miljoonaa Norjan kruunua, mikä vastaa 6,3 prosentin liikevoittomarginaalia.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Tulos ennen veroja (EBT) oli 477 miljoonaa Norjan kruunua vuosineljänneksellä. Likviditeettiasema parani neljänneksen lopussa 11,5 miljardiin Norjan kruunuun, mikä on 1,1 miljardia Norjan kruunua enemmän kuin edellisellä neljänneksellä. Norwegianin lentokoneiden laivastoon kuului neljänneksen lopussa 86 konetta, joista 22 oli uusinta teknologiaa edustavia 737 MAX 8 -koneita. Widerøen laivastoon kuului 49 lentokonetta.

“Olemme toimineet hienosti toisella vuosineljänneksellä keskellä hektistä kesäsesongin aloitusta, ja olen iloinen, että Norwegian nimettiin jälleen Euroopan täsmällisimmäksi lentoyhtiöksi. Sekä Norwegianin että Widerøen matkustajamäärät kasvavat voimakkaasti, ja reittien, vuorojen ja kohteiden lisääntyessä odotamme innolla, että voimme toivottaa matkustajat tervetulleiksi koneisiimme”, sanoo Norwegianin toimitusjohtaja Geir Karlsen.

Matkustajamäärissä kasvua

Norwegianilla oli toisella neljänneksellä 7,3 miljoonaa matkustajaa, joista 6,3 miljoonaa oli Norwegianin ja 1,0 miljoonaa Widerøen matkustajia.

Viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna Norwegianin matkustajamäärä kasvoi 680 000:lla ja Widerøen 122 000:lla.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Norwegianin kapasiteetti (ASK) kasvoi 19 prosenttia 10,3 miljardiin istuinkilometriin, kun taas Widerøen kapasiteetti kasvoi 2 prosenttia. Norwegianin neljännesvuosittainen käyttöaste oli 82,4 prosenttia, mikä on kaksi prosenttiyksikköä vähemmän kuin viime vuoden vastaavalla jaksolla.

Widerøen neljännesvuosittainen käyttöaste oli 70,2 prosenttia, mikä on yli viisi prosenttiyksikköä parempi kuin viime vuonna. Vuoden 2024 toinen neljännes oli ensimmäinen vuosineljännes, jolloin Widerøe toimii 1. huhtikuuta voimaan tulleiden uusien julkisen palvelun velvoitetta koskevien tarjouskilpailusopimusten mukaisesti.

Norwegianin laivasto kasvaa yli 90 koneeseen

Täsmällisyys eli enintään 15 minuuttia myöhässä lähtevien lentojen osuus, oli Norwegianilla 80,8 prosenttia ja Widerøellä 91,4 prosenttia. Säännöllisyys, eli toteutuneiden lentojen osuus, oli 99,2 ja 97,4 prosenttia. Maailmanlaajuinen ilmailualan konsulttiyritys Cirium nimesi Norwegian Air Shuttlen (DY) toukokuussa Euroopan täsmällisimmäksi lentoyhtiöksi ja kolmanneksi täsmällisimmäksi halpalentoyhtiöksi maailmanlaajuisesti.

Toisella vuosineljänneksellä Norwegian lanseerasi uusia reittejä tulevaa talviohjelmaa varten, yhteensä 27 uutta reittiä. Uusia reittejä ovat Dubai, Agadir ja Hurghada, sekä reitit Euroopan kaupungeista Tromssaan ja Harstad/Narvikiin.

Norwegianin kokonaistuotannon ennustetaan kasvavan vuonna 2024 noin 12 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Kasvun ennustetaan hidastuvan tulevana vuonna Boeingin lentokonetoimitusten viivästymisen vuoksi. Norwegianin lentokoneiden laivaston ennustetaan kasvavan yli 90 koneeseen kesäksi 2025.

Lähde ja kuva: Norwegian

Ikkunapaikka
Ikkunapaikka

Uutisvinkit ja palaute Ikkunapaikan toimitukselle: mail@ikkunapaikka.fi.