Hyppää sisältöön
· Leena

Norwegian: Vaikutus yhteen prosenttiin matkustajista

Boeing 737 MAX8 –koneen maaliskuinen, toinen tuhoisa onnettomuus lyhyen ajan sisällä lisäsi äkillisesti myös Norwegianin huolenaiheita. Yhtiöllä on 18 kyseisen tyypin konetta, jotka onnettomuuden seurauksena päätyivät maailmanlaajuiseen lentokieltoon. Sen päättymisestä ei vielä maaliskuun käännyttyä jälkipuoliskolleen ole tietoa.

Vaikutuksia vain yhteen prosenttiin

Norwegianin strategiasta vastaava varatoimitusjohtaja Tore Østby näkee hankalassa asiassa myös valoa. ”Olemme viranomaisten, Euroopan EASAn ja Yhdysvaltojen FAA:n päätösten varassa. Odotamme Boeing-tehtaan toimia ja sitten viranomaisten päätöksiä koneiden palauttamiseksi turvallisesti liikenteeseen”, sanoo Østby. ”Nyt keskitymme ratkaisemaan lentokiellosta aiheutuneita tilanteita. Tapahtuman osuminen vähemmän vilkkaaseen talviliikennekauteen on kannaltamme myönteinen asia, sillä meillä on enemmän pelivaraa korvata käytöstä tilapäisesti poistetut kahdeksantoista B737MAX8 –konetta.”

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

 

Tiedotusjohtaja Anne-Sissel Skånvik ja Norwegianin strategiasta vastaava johtaja Tore Østby, EVP Strategic Development.

Østbyn mukaan Norwegianilla on 170 lentokoneen laivasto, joista 114 on Boeing 737-800-mallia. Ne ovat korvanneet 18 MAX-konetta siten, että vain yhdelle prosentille matkustajista on aiheutunut ongelmia koneiden lentokiellosta.

Norwegianin edellinen harmi, kaukoliikenteen Boeing 787 Dreamliner –koneiden Rolls Royce –moottorien huolto-ongelmat on juuri onnistuttu ratkomaan. Pahimmillaan 33 Dreamlinerista peräti viisi oli reservissä valmiina paikkaamaan poikkeustilanteita, kun moottorihuollot eivät pysyneet koneenkäytön rytmissä. ”Tämä ei ollut turvallisuusasia, vaan pikemminkin huoltotoiminnan tilanne”, sanoo Tore Østby.

Halpalentokonseptin soveltumista ylipäänsä mannertenväliseen liikenteeseen on epäilty ilmailupiireissä yhtiön ulkopuolella.  ”Verkostomme palvelee hyvin sekä kaukoliikenteen syöttöä että point-to-point –paikallisliikennettä.  Me toimimme suurilla lentoasemilla kuten Lontoon Gatwick, Pariisin CDG, Barcelona  ja Atlantin takana New Yorkin JFK ja Newark, joissa olemme varsin merkittäviä.”

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

” 40-60 prosenttia matkustajista vaihtaa joko toiselle Norwegianin  tai muulle jatkolennolle. Lisäksi noin 50 % matkustajista on amerikkalaisia, jotka tulevat Yhdysvalloista Eurooppaan”, lisää tiedotusjohtaja Anne-Sissel Skånvik. ”On paljon luonnollisia yhteyksiä ja matkustamisen tarvetta.” Norwegian tekee myös yhteistyötä sekä EasyJet  että Widerøe –lentoyhtiöiden kanssa.

€ 300 miljoonan pääomaruiske

Lentoteknisiä ongelmia edelsi myös vuosien 2017-18 kehnompi taloudellinen menestys  eli tappiolliset tulokset. Pääomatilannetta ryhdyttiin korjaamaan oman pääomanehtoisella rahalla eli osakeannilla jo ennen kuin B737-MAX-ongelma syntyi. Noin 300 MEUR suuruinen pääomaruiske onkin saatu markkinoilta vahvistamaan yhtiön taloutta.

Merkittävä toimija myös Suomessa

Suomessa Norwegianilla on varsin vilkasta lentotoimintaa. Helsinki-Vantaalta yhtiö operoi noin 40 suoraa reittiä, mikä tarkoittaa noin 170 nousua ja saman verran laskeutumisia viikossa. Viime vuonna 2018 avatut uudet reitit Helsingistä olivat Tel Aviv, Gdansk, Krakova ja Agadir. Huhtikuussa 2019 avautuvat seuraavat uutuudet Helsingistä Italian Pisaan ja Montenegron Tivatiin.

”Olemme täällä jäädäksemme”, vakuuttaa Norwegianin strategiajohtaja Tore Østby.

 

Eero Havia

 

Leena