Hotellivaraussivustojen hakutulokset eivät usein näytä kokonaiskustannuksia, jotta matkailijat voisivat selkeästi vertailla hintoja ja löytää halvimman kokonaishinnan.
Hotellit tietävät, että asiakkaat harvoin selaavat yli neljää vaihtoehtoa varaussivustolla. Niinpä ne pyrkivät olemaan mahdollisimman korkealla hakutuloksissa ja jotkut hotellit maksavat sivustoille jopa 40 prosentin komission näkyvyydestään.
Kilpailu- ja markkinavalvontaviranomaisten (CMA) täytäntöönpanotoimien kohteeksi ovat joutuneet nyt Expedia, Booking.com, Hotels.com, Ebookers, Trivago sekä Agoda.
CMA ryhtyi toimenpiteisiin viime vuonna, koska oli huolissaan siitä, kuinka erilaiset käytännöt, kuten väärät mielikuvat huoneiden suosiosta tai se, että huoneen kokonaishinta ei ole helposti näkyvillä, voivat johtaa kuluttajia harhaan.
Nämä verkkosivustot rikkovat myös mahdollisesti kuluttajasuojalakia.
Kaikki CMA:n tutkittavana olevat yritykset ovat tehneet yhteistyötä ja sopineet vapaaehtoisesti muun muassa seuraavista asioista:
- hakutulosten selventäminen siitä miten hotellit luokitellaan, kun asiakas on syöttänyt hakutoiveensa
- evät anna vääriä vaikutelmia hotellin saatavuudesta tai sen suosiosta, jotta asiakas tekisi pikaisen varauspäätöksen, joka kenties perustuu epätäydellisiin tietoihin
- harhaanjohtavat alennukset, joita verrataan esimerkiksi ajankohtaan, jota asiakas ei ole hakemassa (kuten kalliimpaan viikonloppuhintaan asiakkaan etsiessä hintaa arkipäivälle)
- piilotetut maksut: kaikki pakolliset maksut, kuten verot, on näytettävä selkeästi. Sivustot voivat silti jakaa hinnan, mutta kokonaishinta, jonka asiakas maksaa, on näytettävä etukäteen.
Kuuden hotellivaraussivuston on tehtävä tarvittavat muutokset syyskuun ensimmäiseen päivään mennessä, muuten CMA harkitsee lisätoimenpiteitä.