Koronapandemia on kasvattanut erilaisten palvelurobottien kysyntää. Nyt hotellien huonepalveluun on jo laajalti otettu robotit käyttöön, ainakin Atlantin tuolla puolen. Savioke -nimisen yhtiön robotteja on jo käytössä 80 hotellissa eri puolilla Yhdysvaltoja. Kysyntä on tänä vuonna nelinkertaistunut
Korona-aikana ihmisten välisten kontaktien minimoiminen on tärkeää. Robotit navigoivat itsestään hotellien käytävillä ja niiden ohjausjärjestelmä on integroitu hotellin hissijärjestelmään. Robottien avulla hotellit ovat voineet leikata huonepalvelun toimitusaikaa kymmenestä minuutista kolmeen, eli robottien käytöstä on myös tehokkuushyötyä.
Silti amerikkalaiset hotellipäälliköt eivät usko että robotit kokonaan korvaavat henkilökuntaa. Robotteja käytetään ennen kaikkea yöaikaan ja ruuhka-aikaan, jolloin vapaata henkilökuntaa on vähän. Tavoitteena ei ole korvata henkilökuntaa, vaan hakea tehokkuutta toimintaa. Sen lisäksi roboteilla eivät odota juomarahaa, mikä voi asiakkaiden mielestä olla varsin miellyttävää.
Vastaava lähettirobotti palvelee myös Suomessa. Kauppakeskus Redin K-Supermarket Majakan robotti vie tornitalon asukkaille ruokatilauksia.
Lähde: San Francisco Chronicle