Hyppää sisältöön
· Leena Aalto

Pieni metallilevy vähensi Lufthansan Airbus A320:n melupäästöjä

Lufthansa on kehittänyt kekseliään tavan vähentää Airbus A320 – koneiden melupäästöjä. Se käyttää pientä metallilevyä, joka toimii pyörregeneraattorina, ja vähentää merkittävästi lentokoneen melua.
Lufthansa otti tämän pienen keksinnön käyttöönsä ensi kertaa lyhyen matkan laivastossaan vuonna 2014..


airliners.de-sivuston mukaan Lufthansa alkoi ensimmäisen kerran muuttaa A320-koneisiinsa pyörregeneraattoreita helmikuussa 2014. Tällöin se sai laivasttoonsa aivan uuden A320-200 -koneen, johon oli asennettu pyörregeneraattorit (vortex generator).


Lufthansa kertoi tuolloin, että se oli ensimmäinen lentoyhtiö maailmassa, joka sai koneet pyörregenraattorilla. Sen jälkeen Lufthansa varusti kaikki tulevat A320-koneet tällä tekniikalla ja alkoi jälkiasentaa pyörregeneraattorit vanhoihin koneisiinsa. Kaiken kaikkiaan kyse oli noin 200 koneesta.
Lopputuloksena koneen aiheuttama lentomelu lentokenttää lähestyessä pieneni jopa neljä desibelä.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Syksyllä 2013, juuri ennen tekniikan käyttöönottoa, Lufthansa arvioi, että tekniikan käyttöönotto maksaisi yhtiölle seitsennumeroisen summan. Kaiken kaikkiaan kyseessä oli vaikuttava hanke, joka perustuu pieniin mutta mahtaviin komponentteihin.

Pieni valkoinen metallilevy kuvassa keskellä ylhäällä saa aikaan ihmeitä.

 

Lufthansa alkoi käyttää pieniä metallisia kielekkeitä melua vähentävinä pyörregeneraattoreina Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrtin (Saksan ilmailu- ja avaruuskeskus) kanssa tehdyn tutkimuksen jälkeen. Tutkimuksessa havaittiin, että kielekkeet synnyttävät pieniä pyörteitä lentokoneen siipien alla.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Nämä estävät tietynlaisen melun syntymisen, joka tavallisesti syntyy, kun ilmaa puhaltaa säiliön paineen tasausaukkoihin lennon aikana. Vaikutus on samankaltainen kuin lasipullon yli puhaltaminen. Metallisten kielekkeiden synnyttämät pyörteet estävät tämän tapahtumisen ja vähentävät siten melua.

“Tämä muutos on osa investointejamme aktiiviseen meluntorjuntaan, ja se tekee lyhyen ja keskipitkän matkan lentokalustostamme entistä hiljaisempaa tulevaisuudessa”, kertoo Lufthansan Kay Kratky.

Lentomelun vähentäminen on lähellä Lufthansan sydäntä. Frankfurtin lentokentän kiitotietä numero 18 voidaan nimittäin käyttää vain yhteen suuntaan, koska muuten lentomelu häiritsee läheisen Kelsterbachin asukkaita.

Lufthansan viime vuosina toteuttama laivaston uusiminen on osa kehitystä, jolla lentomelua pyritään vähentämään. Yhtiö on nyt lentänyt A320neo-tuoteperheellä yli viisi vuotta, ja se on pyrkinyt sijoittamaan koneita erityisesti Münchenin kaltaisille lentoasemille, joilla melu on keskeinen ongelma.

 

Juttu on käänetty Simple Flyingin jutusta..

Leena Aalto

Ikkunapaikan konkari jo vuodesta 1998. Lehden pitkäaikainen päätoimittaja ja nykyinen advisor, joka seuraa edelleen tiiviisti matkailualan tapahtumia ja trendejä.