Koskaan aikaisemmin ei ole nähty mitään vastaavaa; lentoyhtiö joutuu poistamaan 46 lentokonetta laivastostaan, koska sillä ei ole lentäjiä liikennöimään niitä.
Näin on tapahtunut Persianlahden lentoyhtiölle Emiratesille, joka on kasvattanut kovasti laivastoaan, mutta vähemmän henkilöstöä.
Liikenteestä poistetut 46 konetta vastaavat 18 prosenttia Emiratesin laivastosta.
Huhtikuussa 11 Boeing 777 ja yksi Airbus A380 pysyivät kentällä. Toukokuussa 14 Boeing 777 ja kuusi A380 lopettivat lentämisen.
Kesäkuun tilanne ei ole yhtään sen parempi; 11 Boeing 777 ja kolme A380 otetaan myös pois liikenteestä.
Tiedotusvälineet puhuvat myös jopa 36 Boeing 777 ja kymmenen A380 ottamista laivastosta kokonaan pois.
Koska Dubain kansainvälisellä lentokentällä ei ole tilaa, koneet pysäköidään Dubain World Centralin kentälle.
Hampurissa pitämässään lehdistötilaisuudessa Emiratesin toimitusjohtaja Tim Clark vahvisti, että hänen lentoyhtiöltään puuttuu jopa 150 pilottia.
Hän myös mainitsi kiinalaisten lentoyhtiöiden erinomaisten palkkatarjousten tekevän sen, että moni ulkomaalainen pilotti siirtyy heidän leipiinsä. Siellä on tiedossa jopa 285 000 euron vuosipalkkoja.
Pilottipula ei toki ole vain tämän vuoden ongelma.
Kesällä 2016 Barcelonan El Pratin lentokentällä elettiin kaoottinen kesä, kun ”operatiivisten ongelmien” vuoksi Vueling joutui perumaan lentoja. Täksi kesäksi odotetaan vastaavaa kaaosta.
Yhtiön 1100 pilotista 120 on siirtynyt muille lentoyhtiöille parempien työehtojen vuoksi.
2017 Ryanair peruutti yli 2000 lentoa Euroopassa. ”Pilottien lomien suunnitteluvirheiden” takaa paljastui, että kymmenet pilotit olivat lähteneet Norwegianin palvelukseen.
Eräs tunnettu espanjalainen matkanjärjestäjä on ilmoittanut joutuvansa karsimaan matkoja tänä kesänä, pilottipulan vuoksi.
Timo Kauppinen
Jaa artikkeli: