Hyppää sisältöön
· Leena Aalto

Ruokamatkailussa ammennetaan innovaatioita Suomen luonnosta

Luonto on Suomen matkailun ykkösvetovoimatekijä. Koronan aikana kansainväliset matkailijat ovat puuttuneet ja menee muutama vuosi kunnes päästään jälleen pandemiaa edeltäneeseen ulkomaalaisten matkailijoiden määrään. Sen sijaan suomalaiset ovat aktiivisesti tutustuneet kotimaahansa ja esimerkiksi kansallispuistoissa on ollut ennätyspaljon retkeilijöitä. Energiaa on haettu metsistä niin henkisesti kuin kotikeittiöön. Jopa jonkinlaista ”sienihulluutta” on ollut havaittavissa. Puutarhan hoito ja itsekasvatettu ruoka ovat korostuneet.

Kuluttajien tietoisuus luonnosta ja sen antimista on osaltaan innostanut ruokaa tarjoavia matkailuyrityksiä luonnonantimien, marjojen, sienien ja villiyrttien kasvavaan käyttöön ruokatarjonnassa. Lähellä tuotetut, paikalliset raaka-aineet ovat vastuullista toimintaa sisältäen ruokamatkailussa hyödynnettäviä puhtauden, aitouden ja tarinallisuuden elementtejä.

Hungry for Finland -ruokamatkailukilpailun 2021 palkinnot jaettiin syyskuussa. Nielu-metsäravintola valittiin Suomen parhaaksi ruokamatkailutuotteeksi. Vuoden 2021 kilpailun erityistavoite oli saada mukaan ruokamatkailutuotteita, joilla noustaan korona-ajasta.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Valkoiset pöytäliinat

Nielu-metsäravintola on upeasti suunniteltu kokonaisuus, jossa fine dining tuodaan keskelle suomalaista metsää. Tuote on helposti saavutettavissa ja ostettavissa. Vastuullisuus ja ekologiset ulottuvuudet on huomioitu. Metsänsuojelu ja yhteiskuljetukset tukevat ympäristönäkökulmaa ja asiakas kokee tekevänsä hyvää ostaessaan tuotteen.
Kotimaisten raaka-aineiden ja villiyrttien käyttö on onnistunutta.

Illallinen on jo lähtökohtaisesti suunniteltu sopimaan moneen ruokavalioon, ja pienin muutoksin se sopii kasvissyöjille ja jopa täysin vegaaneillekin. Mielenkiintoinen juomapaketti, myös alkoholiton, on suunniteltu vastuullisuusajattelun mukaisesti. Nettisivut ja koko palvelupolku toimii. Elämyksellisyys, uudenlainen ajattelu erottuu. Kokonaisuus on tyylikkäästi erilainen.

Viiniä metsässä

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Kilpailussa kunniamaininnan saanut Wine in the Woods -elämys yhdistää viinin suomalaiseen luontoon. Ruokamatkailijat viedään opastetulle aistikävelylle luonnossa ja erä-sommelierin vetämälle maistelukierrokselle. Viinit ovat tarkoin valittuja ja jokaiseen Wine in the Woods -elämykseen on mietitty erityinen paikka metsässä.

Konsepti on laajentunut Nuuksion kansallispuistosta Punkaharjulle ja on skaalattavissa muuallekin. Tuotetta kehitetään niin, että valikoimaan lisätään korkealuokkaisia suomalaisia marjaviinejä. Tuotteessa on osattu yhdistää suomalainen luonto viinin makumaailmaan, joka vahvistaa maistelutuotteen moniaistista kokemusta. Elämys on ostettavissa netissä ja varaaminen on tehty helpoksi. Uusin jatkojalostuskohde ovat kotimaiset pienpanimo-oluet.

Talvikalastusta

Kehitteillä olevassa Päivä muikunkalastajan mukana -talvituotteessa asiakkaat kuljetetaan kelkalla jäälle, jossa päästään näkemään kalastuksen kohokohta eli nuotanveto. Kalastuksen jälkeen tutustutaan satamaan ja tarinoidaan nuotion äärellä muikkuruokia maistellen. Kehitteillä on kesätuotekin.

Suomen ruokamatkailustrategia 2020–2028 korostaa yhdessä tekemistä, ohjelmallisuutta ja uuden oppimista. Tässä muikunkalastusruokaelämyksessä nämä yhdistyvät, ja on esimerkillistä, että suomalainen järvikala on keskiössä.

Ruokaa digiä hyväksikäyttäen

Korona-aikana Suomen ruokamatkailua tehtiin tutuksi virtuaalisella kokkaustuokiolla Suomen luonnossa, Lauttasaaren rantamaisemissa. Ravintoloitsija Sasu Laukkonen laati kala-aterian höystettynä ympäristöstä haetuilla villiyrteillä. Tällaisella markkinoinnilla ja virtuaalisilla toteutuksilla lisätään kiinnostusta ruokamatkailutuotteisiin. Varaukset niihin tehdään verkossa ja tuotteiden suosituksia seurataan sosiaalisessa mediassa.

Tiukimpana korona-aikana internetistä varattavat ruokalähettipalvelut olivat erittäin suosittuja. Kotiin tilattiin niin pikaruokaa kuin fine diningruokaa tai ainekset illalliseen, joka laadittiin ohjeiden mukaan. Nämä toimintamallit kehittyvät ja uusia innovaatioita syntyy. Ruokaa voidaan tilata kodin lisäksi vaikkapa luontoon.

 

Kuva: Nielu-ravintola oli menneenä kesänä monesti täynnä. Fine dining luonnon keskellä on sykähdyttävä kokemus.

Kristiina Havas, Haaga-Helia
Leena Aalto

Ikkunapaikan konkari jo vuodesta 1998. Lehden pitkäaikainen päätoimittaja ja nykyinen advisor, joka seuraa edelleen tiiviisti matkailualan tapahtumia ja trendejä.