Ruotsin matkatoimistojen ja matkanjärjestäjien liitto (Svenska Resebyrå- och Arrangörsförening, SRF) jätti viime perjantaina Ruotsin Kilpailuvirastolle ja Suomen Kilpailu- ja kuluttajavirastolle toimenpidepyynnön Finnairista.
Toimenpidepyyntöä on edeltänyt Finnairin yhteydenotto ruotsalaisiin, lähinnä online-toimistoihin, joita on muistutettu myyntisopimusten ehdoista.
Ruotsalaiset online-toimijat ovat myyneet sivustoillaan lentolippuja alle Finnairin määrittelemän hinnan.
Finnair huomautti joulukuun alussa lähettämässään kirjeessä, ettei se hyväksy sitä, että toimistot myyvät hintavertailusivustoilla Finnairin lentolippuja halvemmalla kuin se itse.
”Finnairin varaus- ja liputusehdoissa (Finnair Booking & Ticketing Policy) edellytetään, että Finnairin palveluiden julkaistu hinta esitetään kuluttajalle Finnairin määrittämässä muodossa, joka sisältää perushinnan, verot ja mahdolliset palvelumaksut. Haluamme varmistaa, että nämä tiedot esitetään kuluttajalle oikein myyntikanavasta riippumatta ja asiakas saa läpinäkyvän kuvan Finnairin palvelusta ja sen sisällöstä”, kerrotaan Finnairista. ”Finnairin tuotteiden tai palveluiden esittäminen väärässä muodossa – eli esimerkiksi muun kuin Finnairin palvelun julkaistun hinnan tai lippusäännön näyttäminen – on määritelty Finnairin varaus- ja liputussääntöjen vastaiseksi toiminnaksi. Finnairin tuotteita myyvät matkatoimistot ovat sitoutuneet noudattamaan Finnairin varaus- ja liputussääntöä. Olemme muistuttaneet matkatoimistoja, jotka ovat esittäneet online -kanavissaan Finnairin palveluiden julkaistuista hinnoista ja sisällöstä poikkeavaa tietoa, että matkatoimistot ovat Finnairin lippuja tarjotessaan sitoutuneet noudattamaan Finnairin varaus- ja liputusehtoja. Matkatoimistojen reaktiot tähän ovat vaihdelleet.”
Ruotsin matkatoimistojen ja matkanjärjestäjien liiton pääsihteeri Didrik von Sethin mukaan Finnair edellytti asian korjaamista yhden viikonlopun aikana.
Kun toimenpiteisiin ei ryhdytty, Finnair lopetti yhteistyön joidenkin, sekä Ruotsissa että Suomessa toimivien, lähinnä online-matkatoimistojen kanssa joulua edeltävänä maanantaina.
Didrik von Sethin mukaan yhteistyön purku juuri ennen joulua vaikutti matkatoimistojen myyntiin huomattavasti. Von Sethin mukaan Finnairin kanssa ei päästy edes neuvottelupöytään joulunpyhien vuoksi.
Asian ydin on, että vertailusivustoilla markkinoidaan esimerkiksi Helsinki-Tukholma -lentoa 97 eurolla, ja Finnairin omilla sivuilla hinta on 100 euroa.
Online-matkatoimistot saavat suuren osan katteestaan lisäpalveluiden myynnistä, kuten mm. hotelleista ja autonvuokrauksesta.
Lentoyhtiöt eivät maksa jälleenmyyjillensä enää komissiota, vaan toimistot veloittavat asiakkailtaan palvelumaksun tai sisällyttävät omat katteensa matkapaketin kokonaishintaan.
”Finnair on nyt lopettanut yhteistyön matkatoimistojen kanssa, jotka myyvät matkustajille heidän lentolippujaan edullisemmin kuin Finnair itse. Tämä heikentää kuluttajan asemaa ja johtaa korkeampiin hintoihin lentolipuissa”, sanoo Didrik von Seth. ”Lentoyhtiöillä on selvä oma intressi pitää hintoja korkealla, kun taas matkatoimistot haluavat auttaa asiakkaitaan löytämään edullisimman ja sopivimman vaihtoehdon.”
SRF:n mukaan lopettamalla yhteistyö matkatoimistojen kanssa, joilla on alhaisemmat hinnat kuin Finnairilla itsellään, on yksi tapa rajoittaa kilpailua.
”Jotta hinnat olisivat asiakkaille mahdollisimman läpinäkyviä ja edullisia, on tärkeää, että lippujen hinnoittelu on vapaata. Tämä on myös vapaan kilpailun edellytys”, toteaa Didrik von Seth.
Finnair näkee lipun hinnan olennaisena osana lentoyhtiön määrittämää tuotetta, ja muistuttaa, että matkatoimistoilla on täysi vapaus hinnoitella oma tuotteensa – esimerkiksi palvelunsa ja muut tuotteet, ja lentoyhtiö taas vastaa oman tuotteensa hinnoittelusta. Lentoyhtiön ja matkatoimiston välillä on päämies-agentti-suhde, eli lentoyhtiö kantaa täyden vastuun ja riskin tuotteen toimittamisesta asiakkaalle, eivätkä matkatoimistot osta lippuja Finnairilta, vain välittävät niitä.
Suomessa SMAL on tietoinen asiasta ja seuraa sen etenemistä.
”Euroopan matkatoimistoliitto ECTAA on pyytänyt EU-komission kantaa matkatoimistojen ja lentoyhtiöiden sopimussuhteeseen, joka vuosien varrella on koettu matkatoimistokentässä entistä haasteellisemmaksi. Toivomme, että komission kannanoton myötä agentti-päämies-suhde selkeytyy ja eri toimijoiden oikeudet sekä velvollisuudet saadaan oikeinmitoitetuiksi ja kunkin toimijan roolit yksiselitteisiksi,” toteaa SMALin toimitusjohtaja Heli Mäki-Fränti.