Hyppää sisältöön
· Ikkunapaikka

S-ryhmän matkailu- ja ravitsemiskaupassa hienoista kasvua

S-ryhmän matkailu- ja ravitsemiskaupan myynnissä oli 0,5% edellisvuodesta.

S-ryhmän investoinnit nousivat ennätystasolle, kokonaisuudessaan lähes miljardiin euroon. Osuuskauppoihin liittyi myös yli 120 000 uutta asiakasomistajaa ja asiakasmäärät kasvoivat. Rahallisia etuja maksettiin asiakasomistajille ennätysmäärä, yli puoli miljardia euroa. Matkailu- ja ravitsemiskaupan puolella kasvu oli varsin maltillista.

Matkailu- ja ravitsemiskaupassa vaikea suhdannetilanne

Matkailu- ja ravitsemiskaupan veroton vähittäismyynti vuoden 2024 aikana oli 818 miljoona, mikä tarkoittaa suhdannetilanteesta huolimatta 0,5 % kasvua edellisvuodesta.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

S-ryhmän hotelleissa ja ravintoloissa myynti säilyi edellisvuoden tasolla ja liiketulos vahvistui edellisvuodesta. Kuluttajien ostovoiman heikkeneminen, kustannustason nousu ja epävakaa maailmanpoliittinen tilanne vaikuttivat kuitenkin alan toimintaedellytyksiin ja se näkyi kehityksen kaksijakoisuutena.

Ravintoloissa kysyntää oli erityisesti edullisemmalle tarjonnalle kuten kahviloille ja nopean syömisen ravintoloille. Matkailussa kysyntä on selvästi polarisoitunut. Lapin ja Pohjois-Suomen vetovoima oli vuonna 2024 vahvaa sekä kotimaisten että ulkomaisten asiakkaiden joukossa. Sen sijaan pääkaupunkiseudulla etenkään kansainvälinen matkailu ei ole palautunut koronaa edeltävälle tasolle.

“Näkymämme alkaneeseen vuoteen on kohtuullisen myönteinen, vaikka kuluttajien luottamus ja ostovoima elpyvät hitaasti”, sanoo SOK:n pääjohtaja Hannu Krook.

“Myös maailmanpoliittiseen tilanteeseen liittyy kysymysmerkkejä. Osuuskaupan kvartaali on kuitenkin pitkä. Rakennamme palveluita pitkäjänteisesti ja asiakkaita kuunnellen. Jatkamme myös kunnianhimoista ilmasto- ja luontotyötämme. Oman toiminnan hiilinegatiivisuustavoitteemme toteutuu 2025, ja olemme saavuttamassa vuodelle 2030 asetetun päästövähennystavoitteen -90 % viisi vuotta etuajassa.”

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Euromääräisellä huonemyynnillä S-ryhmä on markkinajohtaja

S-ryhmän matkailukauppa palasi markkinajohtajaksi euromääräisellä huonemyynnillä mitattuna. Liikevaihto kasvoi yli 5 % ja suosio lisääntyi niin kotimaisten kuin kansainvälistenkin asiakkaiden joukossa.

“Hotellien vetovoimaa kasvattivat erityisesti Helsingin Katajanokalle avautunut Solo Sokos Hotel Pier 4 sekä lukuisat uudistukset kuten Break Sokos Hotellit Bomba ja Tahko ja Original Sokos Hotellit Vantaa ja Royal Vaasa”, S-ryhmän matkailu- ja ravitsemiskaupan johtaja Juha Helminen kuvaa.

Viime vuonna kaupparyhmän hotelleissa vieraili yli 3,6 miljoonaa asiakasta. Kansainvälisten asiakkaiden määrä S-ryhmän hotelleissa eli Sokos Hotelleissa ja Radisson Blu -hotelleissa nousi yli 12 %. Kasvua tuli Saksasta, Yhdysvalloista, Japanista sekä Kiinasta.

Potentiaalia vapaa-ajan sekä kansainvälisessä matkailussa

Kaupparyhmässä nähdään vapaa-ajan matkailun kasvavan työmatkustusta voimakkaammin. Yhteistä asiakasryhmille on halu yhdistää matkaan erilaisia aktiviteetteja ja elämyksiä.

“Sokos Hotellien elämystarjonta on kasvanut merkittävästi ja uudistuminen jatkuu tänäkin vuonna. Esimerkiksi Himokselle rakentuu uusi Break Sokos Hotel -huoneistohotelli, Original Sokos Hotel Seurahuone Kotkassa laajenee ja Original Sokos Hotel Vaakuna Hämeenlinnassa uudistuu”, Helminen kertoo.

Hotellien uudistamisen lisäksi S-ryhmä on viime vuosina monipuolistanut majoitustarjontaansa tuomalla markkinaan kiinnostavia vaihtoehtoja kuten Helsinkiin kaupunkiympäristöön avattu Radisson RED -hotelli. Pääkaupunkiseudulla majoituskapasiteetti onkin kasvanut merkittävästi ja kilpailu on kovaa.

“Tulevaisuus näyttää kuitenkin lupaavalta, turistivirrat ovat alkaneet jälleen nousta vaikkakin ollaan vielä kaukana pandemiaa edeltävästä ajasta. Uskomme Sokos Hotels – ja Radisson Hotels- brändien jatkavan vahvaa kehitystä myös pääkaupunkiseudun markkinassa.”

Lähde: SOK

Ikkunapaikka
Ikkunapaikka

Uutisvinkit ja palaute Ikkunapaikan toimitukselle: [email protected].