S-ryhmän matkailu- ja ravitsemiskaupan myynti oli tammi–syyskuussa 602,2 miljoonaa euroa.
Heinäkuussa ennätysvilkasta
S-ryhmän matkailu- ja ravitsemiskaupan kokonaismyynti tammi-syyskuulta oli lähes viime vuoden tasolla, mutta jäi 0,8% alle vuoden 2023 lukujen.
Tiukka taloustilanne ja kuluttajien heikko luottamus haastoivat edelleen koko toimialaa. Kesäsesonki tapahtumineen vilkastutti kuitenkin asiointia hotelleissa ja ravintoloissa. Erityisesti S-ryhmän hotelleissa kysyntä oli kovaa, ja heinäkuussa kauppa kävi ennätysvilkkaasti.
Myös kansainvälisten matkailijoiden kysyntä kasvoi selvästi, ja kehittyi S-ryhmän hotelleissa markkinaa paremmin.
“Kesän sesonki sujui kaiken kaikkiaan hotelleissamme ja ravintoloissamme hyvin. Kehitämme jatkuvasti verkostoamme, ja olemme jatkossakin kiinnostava ja kilpailukykyinen vaihtoehto niin kotimaisille kuin kansainvälisillekin asiakkaillemme. Esimerkkejä tuoreista lisäyksistä verkostoomme ovat Break Sokos Hotel Bomban laajennus Pohjois-Karjalassa, sekä Helsingissä avautunut Solo Sokos Hotel Pier 4 ja ravintolatarjontaamme täydentävä Lasipalatsi”, toteaa SOK:n pääjohtaja Hannu Krook.
Alueosuuskauppojen, SOK:n ja niiden tytäryhtiöiden veroton vähittäismyynti 1–9/2024
Liiketoiminta-alue | Myynti (milj. €) | Muutos 1–9/2023 (%) |
Marketkauppa* | 7 927,2 | +2,6 |
Liikennekauppa | 1 564,0 | -4,7 |
Matkailu- ja ravitsemiskauppa* | 602,2 | -0,8 |
Tavaratalo- ja erikoisliikekauppa | 192,5 | +0,9 |
Muut | 343,4 | -14,4 |
S-ryhmä yhteensä | 10 629,3 | +0,6 |
Marketkauppa sisältää S-ryhmän päivittäistavarakaupan ja Prisman käyttötavarakaupan.
*Lukuun sisältyy myynti Virossa.
Lähde: SOK
Kuva: Sokos Hotel Vaakuna, Hämeenlinna