Hyppää sisältöön
· Leena Aalto

Sähköinen lumiskootteri vie luonnon keskelle hiljaisesti ja päästöttömästi

 Keski-Suomen Kannonkoskella sijaitsevan Bear Manorin yrittäjille ekologisuus on ollut sydämen asia jo pitkään. Pari vuotta sitten ryhdyttiin miettimään miten houkutella lisää vieraita nimenomaan talviaikaan ja mikä voisi olla uutta ja kiinnostavaa, mutta silti ekologista. Syntyi ajatus sähkökäyttöisestä lumiskootterista.

“Sähköskootterit olivat yleistyneet kaupunkikuvissa ja miehelleni Pasille tuli mieleen, että voisiko skootterista olla lumikäyttöinen versio”, Karhukartanon yrittäjä Minna Kauppinen kertoo.

Alkoi armoton Googletus, mutta mistään ei löytynyt sähkölumiskootteria. Kukaan ei valmistanut – saati myynyt – sellaista vielä. Ajatus ei jättänyt paikan isäntäparia rauhaan.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

“Idea sai tuulta alleen kun voitimme MP Ideakilpailun 2019. Sen jälkeen laitettiin patenttihakemukset vireille ja kehitystyö pääsi vauhtiin”, Minna Kauppinen kertoo.

Kauppiset ristivät lumiskootterin eLylyksi. Lyly on muinainen oikean jalan pitkä liukusuksi, joka oli aikansa innovaatio. Lyly teki lumella liikkumisesta hiljaista, nopeaa ja vaivatonta. Kun lylyn eteen laitettiin pieni e, tuotiin innovaatio tähän päivään.

“Lylyilyn teema on luonnosta nauttiminen hissukseen. Ajaessa ei tarvitse haistella kaksitahtibensan käryjä vaan voi nauttia lumesta, luonnosta ja vaikka keväthangen tuoksusta.”

Ensimmäiset laudat valmistuivat pari vuotta sitten ja Kauppiset ovat ajaneet niillä nyt jo toista tuhatta kilometriä. Lautaa on testattu kaikissa olosuhteissa käsittäen niin lämpötilat, maastot, lumilaadut, kuskin koon ja painon kuin ahkion perässä vetämisenkin.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen
“Ajelu eLylyllä on kuin hangella surffaamista. Se on äänetöntä ja kevyttä lipumista, mutta tarvittaessa myös hikistä lihaskuntoa ja tasapainoa vaativaa menoa”, Minna Kauppinen kertoo.

Suomalaista tuotantoa

Sähköpotkulaudan tuotanto on niin pitkälti suomalainen kuin mahdollista.

“Laitteessa on noin sata osaa ja näistä alle kymmenen on sellaisia, että ne on täytynyt tilata jostain muualta, koska Suomesta niitä ei saa.”

Esimerkiksi eLylyn puisen etusuksen valmistaa keskisuomalainen laskettelusuksivalmistaja Pusu. Myös laitteen kuori ja design ovat suomalaista tuotantoa – koivuviilua ja Harri Koskisen käsialaa

“Pääasiakkaitamme ovat matkailualan yritykset. Sellaiset, jotka toivovat tarjontaansa lisää vihreitä arvoja noudattavia tuotteita.”

Innovaatiopalkinnon poiki heti tilauksia. Ranualainen Metsäkolo ja Rovaniemen Arctic SnowHotel & Glass Igloos -yritys ovat jo saaneet eLylyt tarjontaansa. Lautoja on tilattu myös Ylläkselle Sport Corneriin vuokrattavaksi ja safarikäyttöön.

“Uskomme, että tästä voi tulla kansainvälinen huipputuote. Kiinnostusta on ollut paljon jo esimerkiksi Kanadasta, Euroopasta, Japanin Hokkaidon alueelta ja Yhdysvaltojen Michiganista.”

Erikoislupa luonnonpuistoihin

Minna Kauppinen kertoo, että täydellä akulla ajaa vähintään 20 – 30 kilometriä. Tyhjän akun lataus vie aikaa 2,5 tuntia, mutta laitteeseen on helposti vaihdettavissa valmiiksi ladattu akku.

Laite painaa noin 50 kiloa ja huippunopeus on 25 km/h. ELyly ei vaadi kuljettajaltaan ajokorttia. Sitä ei tarvitse myöskään rekisteröidä tieliikennevälineeksi. Kuljettajan painoraja on 120 kiloa.

“Me olemme saaneet Metsähallitukselta erityisluvan, että tällä saa ajaa kaikissa niissä luonnonpuistoissa, joissa myös polkupyörällä ajaminen on sallittu. Skootteri kuluttaa maastoa vähemmän kuin pyörä, sillä ajo suoritetaan talvella, jolloin maaston ja kulkuneuvon välissä on suojaava lumi.”

Pienet käyttökustannukset

“Sähkölumilaudan hinta on samaa luokkaa kuin laadukkaalla sähköpyörällä. Kahden euron latauksella ajelee noin sata kilometriä ja muuta huoltokulua ei ole.”

Laite on skaalautuva ja ajatuksena on, että jatkossa siitä saadaan tehtyä myös versioita, jotka ovat paremmin yksittäisten kuluttajien saavutettavissa.

Tuotanto on käynnistetty Saarijärvellä ja loppuvuodesta 2021 eLylyjä päästiin taas toimittamaan tilaajille.

 

Riikka Mahlamäki-Kaistinen
Leena Aalto

Ikkunapaikan konkari jo vuodesta 1998. Lehden pitkäaikainen päätoimittaja ja nykyinen advisor, joka seuraa edelleen tiiviisti matkailualan tapahtumia ja trendejä.