Hyppää sisältöön
· Leena Aalto

Sähkölentokoneita tämä vuosikymmenen lopussa?

Finavia on vuodesta 2018 ollut mukana rahoittamassa Suomen ensimmäistä sähkölentokonetta, joka teki pari vuotta sitten onnistuneen testilennon Malmilla.

Nyt Finavia on liittynyt sähkölentämistä edistävän pohjoismaisen Network for Electric Aviation (NEA) -verkoston jäseneksi. ”Verkoston tavoitteena on vauhdittaa sähkölentämisen käyttöönottoa Pohjoismaissa ja luoda yhteinen näkemys toimenpiteistä, joiden avulla sähkölentäminen voi olla tulevaisuutta”, kertoo NEA-verkoston projektipäällikkö Maria Fiskerud.

NEA-verkostoon kuuluvat pohjoismaisten lentoasemayhtiöiden lisäksi pohjoismaisia lentoyhtiöitä, mm. Finnair, SAS ja Icelandair sekä sähkölentämiseen erikoistuneita start-up-yrityksiä. Verkoston aloitustapaaminen pidettiin joulukuussa 2019 Ruotsin Östersundissa. Verkoston toimintaa rahoittaa Pohjoismaiden neuvoston alainen Nordic Innovation.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

”Uskon, että Suomessa sähköinen matkustajakone lentää kotimaan reiteillä jo 2020-luvun lopulla. Jos sähkö tuotetaan puhtaasti esimerkiksi tuuli- tai aurinkovoimalla, sähköllä kulkeva lentokone voisi kulkea jopa täysin päästöttömästi. Sähkölentokoneet tulevat sopimaan erityisesti lyhyen matkan liikenteeseen”, sanoo Finavian tekninen johtaja Henri Hansson.

Lähde: Finavia
Kuva: NEA

Leena Aalto

Ikkunapaikan konkari jo vuodesta 1998. Lehden pitkäaikainen päätoimittaja ja nykyinen advisor, joka seuraa edelleen tiiviisti matkailualan tapahtumia ja trendejä.