Hyppää sisältöön
Lake Saimaa ja Arctic Lakeland
· Ikkunapaikka

Saimaan saavutettavuutta parannetaan laajalla Itä-Suomen yhteistyöllä

Savonlinnan Seudun Matkailun, Mikkelin kehitysyhtiö Miksein ja goSaimaan yhteistyö Saimaan kansainvälisen matkailun kehittämisessä on laajenemassa myös talvisesonkiin.

Talvea rakennetaan Saimaa Lakeland ja Artic Lakeland -brändien alla. Tavoitteena saada ensimmäinen talvicharter kolmiolentona Düsseldorf – Savonlinna – Kajaani vuonna 2026.

Neuvottelut tulevasta vuodesta käynnissä

Saksalaisen matkanjärjestäjän Zonista GMBH:n toimitusjohtaja, Alfred Becker, on ollut tämän viikon neuvottelemassa Saimaan alueen matkailuorganisaatioiden ja yrittäjien kanssa ensi kesän chartereista sekä yhteistyön lisäämisestä myös talvisesonkiin. Mukana neuvotteluissa on ollut myös Arctic Lakeland, eli Kainuun alue.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Tavoitteena on aloittaa kolmiolennot Düsseldorf – Savonlinna – Kajaani talvisesonkina 2026. Arctic Lakeland on talven tuotteistuksessa pitkällä ja valmis uudelle markkinalle, mutta Saimaan alueella talven tuotteistus vaatii vielä työtä. Saimaan alueen tavoitteena onkin rakentaa jo talven 2025 sesonkiin pilottituotteita testattavaksi seuraavan vuoden charterlentoja varten.

Kesän 2025 osalta nyt neuvotteluja käydään Zonistan kanssa viidestä suorasta charterlennosta Frankfurtista Savonlinnaan. Lennoista kaksi tulisi kesäkuussa 19.6. ja 26.6. ja kolme elokuussa 14.8. alkaen. Tavoitteena on allekirjoittaa markkinointiyhteistyösopimukset Matka 2025 -messuilla tammikuussa, mutta nyt jo työstetään uusia paketteja Saksan markkinoille yhdessä yrittäjien kanssa.

Useiden toimijoiden yhteisponnistus

Tänä vuonna lentoja Frankfurtista on tullut kaikkiaan neljä. Matkanjärjestäjäyhteistyötä sekä tuotekehitystä ja markkinointia tehdään ensisijaisesti Etelä-Karjalan ja Etelä-Savon Lake Saimaa 2.0. -hankkeilla, jotka ovat maakuntaliittojen ja EU:n osarahoittamia. Lisäksi markkinointiyhteistyöhön merkittävän lisäpanoksensa ovat antaneet erikseen Puumalan, Rantasalmen, Sulkavan ja Enonkosken kunnat sekä Kiteen kaupunki ja Nature Hotel & Spa Resort Järvisydän.

Visit Finlandin rooli ja tuki alueellisille matkailuorganisaatioille on kansainvälisessä yhteistyössä merkittävä ja usein juuri se avaintekijä, joka saa ovia avautumaan. Zonista on solminut myös erilliset markkinointiyhteistyösopimukset Business Finlandin ja Savonlinnan kaupungin kanssa.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

“Saimaa on hurmannut asiakkaamme ennennäkemättömällä tavalla ja asiakkailta saatu palaute vahvistaa uskoa Saimaan alueen kysynnän kasvuun”, toteaa Zonistan toimitusjohtaja Alfred Becker.

Yhteistyö Zonistan kanssa on ollut merkittävä edistysaskel koko Saimaan alueen matkailun vahvistamiseksi ja saavutettavuuden parantamiseksi saksankielisiltä markkinoilta. Hienointa tässä on se, että mukana on nyt koko Lake Saimaan alue ja jatkossa myös Kainuu. Yhdessä olemme enemmän ja yhteistyö ei kohdennu pelkästään charterlentoihin vaan tuotteistusta ja paketointia tehdään myös muihin sesonkeihin. Laajentunut yhteistyö tulee kasvattamaan myös alueen ympärivuotista matkailua, kun myös tuotteita saadaan talvisesonkiin myyntiin.

Talvichartereiden markkinointiyhteistyö tulee olemaan mm. osa ProLakeland 2 -hankkeen toimenpiteitä. ProLakeland 2 -hanke on viiden itäisen maakunnan (Etelä-Savo, Etelä-Karjala, Pohjois-Savo, Pohjois-Karjala ja Kainuu) yhteinen kansainvälisen matkailun kehittämishanke, joka tähtää 5 maakunnallisen järvimatkailualueen yhteistyöllä pk-yritysten kansainväliseen kasvuun parantamalla kilpailukykyä ja kansainvälistä saavutettavuutta uudistavin kehittämistoimin.

Lähde ja kuva: Vuokatin Matkailukeskus oy

Ikkunapaikka
Ikkunapaikka

Uutisvinkit ja palaute Ikkunapaikan toimitukselle: mail@ikkunapaikka.fi.