Saksassa haluttiin kesällä lomalaiset autobahnoilta juniin. Kesä-elokuun aikana 9 euron hintaisia junalippuja myytiin ennätykselliset 52 miljoonaa.
Toukokuussa Deutsche Bahn – Saksan rautatieviranomainen – otti käyttöön voimakkaasti tuetun matkakortin auttaakseen ihmisiä selviytymään inflaation noususta ja edistääkseen kestävää matkustamista.
Yhdeksän euron lippu oli voimassa kuukauden, ja se sillä pystyi matkustamaan rajoittamattomasti kesäkuun ja elokuun välisenä aikana paikallis- ja alueellisilla junilla.
Association of German Transport Companies (VDV) arvioi, että tarjousaikana säästettiin noin 1,8 miljoonaa hiilidioksiditonnia, mikä vastaa 90 miljoonan puun istuttamista.
Passin suosio yllätti kaikki. Yksittäisten lippujen myynnin lisäksi 10 miljoonalle henkilölle, joilla oli jo olemassa oleva junapassi, korvattiin tavanomaisen hinnan ja yhdeksän euron lipun välinen erotus.
Deutsche Bahnin ja VDV:n kyselytutkimusten mukaan, joihin osallistui 6 000 joukkoliikenteen käyttäjää, junapassit ovat kannustaneet joka viidettä ihmistä siirtymään ensimmäistä kertaa julkiseen liikenteeseen. Tutkijat arvioivat, että 10 prosenttia nyt junalla tehdyistä matkoista olisi muuten tehty autolla.
Münchenin teknisen yliopiston tutkimuksen mukaan 35 prosenttia 1 000 tutkimukseen osallistuneesta henkilöstä käytti useammin bussia ja junaa, mutta omaa autoa käytti silti harvemmin vain kolme prosenttia.
Tutkimusta johtaneen Klaus Bogenbergerin mukaan tärkeintä oli kuitenkin se, että monet ovat nyt alkaneet käyttää julkista liikennettä osana jokapäiväistä elämäänsä.
Kokeilu sai Saksan valtiolta tukea noin 2,5 miljardia euroa.
Myös muut maat ovat tarjonneet tuettuja junamatkoja. Espanjassa hallitus on ilmoittanut, että kaikki kansallisen rautatieoperaattorin Renfen liikennöimät lähijunat (Cercanías ja Rodalies) ja alle 300 kilometrin matkat kattaen keskipitkän matkan alueelliset linjat (Media Distancia -reitit) ovat ilmaisia 1. syyskuuta-31. joulukuuta.
Jaa artikkeli: