
Scandic-hotellit torjuvat ruokahävikkiä ResQ Club kanssa
Suomessa ruokahävikin ja biojätteen määrää on Scandic-hotelleissa sekä Scandicin kansainvälisissä Hilton ja IHG -ketjujen hotelleissa seurattu ja vähennetty systemaattisesti usean vuoden ajan ammattimaisella suunnittelulla ja henkilökunnan perehdyttämisellä.
Monien sisäisten toimintatapojen lisäksi ruokahävikin vähentämisen yhtenä keinona on ollut ylijääneen ruoan myyminen ResQ Club -sovelluksen avulla. Nyt Scandic ottaa harppauksen yhä vastuullisempaan toimintaan, kun palvelu laajenee ensimmäisenä hotelliketjuna Scandic Hotels Oy:n hotelleissa koko Suomeen.
Hotellien buffettarjoilujen osalta on onnistuttu vähentämään hävikkiä myös esillepanolla, muun muassa oikea-aikaisella tarjoiluilla sekä tarjoiluastioiden kokoa optimoimalla. Ylijäävien annosten myyminen on viimeinen keino ruokahävikin torjumiseksi ja tämä on tehty helpoksi yhteistyökumppanin ResQ Clubin toimesta.
”Tavoitteemme on ettemme tuottaisi laisinkaan hävikkiä. ResQ:n myötä meillä on nyt mahdollisuus päästä aivan minimihävikkiin tai jopa nollahävikkiin. Jos jokaisessa hotellissa myydään päivittäin yksi noin 400 grammainen ResQ-aamiaislaatikko, niin biojätteen määrää saadaan vähennettyä jopa 150 kiloa vuodessa per hotelli”, Scandicin vastuullisuusasiantuntija Henna Kokko kertoo.
Suosituimpia ResQ:n kautta myytäviä annoksia ovat olleet juuri aamiaislaatikot eri sisällöillä. Vuodesta 2016 Scandiceissa ja kansainvälisissä hotelleissa on myyty yli 75 000 annosta, mikä tarkoittaa 187 477 kg vähennettyjä CO2-päästöjä.
ResQ Club on suomalainen ruokahävikkiä vastaan taisteleva kasvuyritys, joka yhdistää ravintolat, hotellit, kahvilat ja ruokakaupat kuluttajiin, jotka arvostavat laadukasta ja edullista ruokaa. Ruoka-alan toimijat pystyvät vähentämään ruokahävikkiään tuntuvasti ResQ:n avulla. ResQ:n kautta on pelastettu viiden toimintavuoden aikana jo 5,3 miljoonaa annosta ruokaa.
Myös Scandicin muissa maissa työskennellään hyvin tuloksin vastaavien palveluntarjoajien – Ruotsissa Karman ja Norjassa Too Good to Go:n – kanssa.
Lisätietoa ResQ:sta ja sen toiminnasta tästä.
Lähde: Scandic Hotels
Jaa artikkeli: