Hyppää sisältöön
Helsingin Tuomiokirkko kesällä
· Ikkunapaikka

Selvitys: Helsinki tarvitsee aktiivisempaa matkailumarkkinointia

Tuoreen selvityksen mukaan Helsingin matkailun kehitys on tuntuvasti jäljessä verrokkikaupungeistaan.

Helsingin Matkailusäätiön selvityksen mukaan Helsinkiin kohdistuva matkailu voisi kasvaa merkittävästi ja tuottaa kaupungille huomattavaa taloudellista hyötyä. Helsinkiä markkinoidaan kuitenkin matkailukohteena kilpailijakaupunkeja vähemmän.

Pandemia katkaisi kehityksen ja nousu ei vielä riitä

Kansainvälinen matkailu on kasvanut koronapandemian jälkeen muissa pohjoiseurooppalaisissa suurkaupungeissa selvästi Helsinkiä nopeammin. Vuonna 2023 Helsingissä kertyi ulkomaisten matkailijoiden yöpymisiä vajaat kaksi miljoonaa. Luku on 78 prosenttia vuoden 2019 yöpymisistä. Sen sijaan Tukholmassa, Kööpenhaminassa, Oslossa ja Hampurissa matkailu on toipunut pandemiasta huomattavasti paremmin.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Tiedot pohjautuvat Helsingin Matkailusäätiön tilaamaan Helsingin matkailun potentiaali -selvitykseen, jonka toteutti Visitory Oy.

”Suomi ja Helsinki kiinnostavat tällä hetkellä kansainvälisesti enemmän kuin koskaan. Helsingissä on investoitu vuosien ajan hotellikapasiteettiin sekä muuhun matkailun infrastruktuuriin ja ravintolatarjontamme pärjää nykyisin hyvin vertailussa verrokkikaupunkien kanssa. Selvitys osoittaa kuitenkin, että Helsingin matkailulla on valtavasti potentiaalia, joka ei nyt toteudu. Erityisesti pandemian jälkeen olemme pudonneet kilpailijoidemme kyydistä”, Helsingin Matkailusäätiön hallituksen puheenjohtaja Mikko Leisti sanoo.

”Matkailun merkitys Helsingille on nyt ymmärrettävä muutenkin kuin juhlapuheissa. Meidän täytyy löytää yhdessä uusia tapoja kutsua kaikki kiinnostuneet tulijat Helsinkiin.”

Enemmän markkinointia, enemmän matkailijoita

Kööpenhamina on runsaalla kuudella miljoonalla vuosittaisella yöpymisellään tutkituista kaupungeista suosituin kohde kansainvälisten matkailijoiden keskuudessa. Helsinki on pudonnut kahtena viime vuonna Oslon taakse joukon viimeiseksi.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Myös kotimaisten matkailijoiden määrässä Helsinki jäi runsaalla kahdella miljoonalla yöpymisellään kauas verrokkikaupunkien taakse. Oslossa ja Kööpenhaminassa yöpyi oman maan kansalaisia noin kaksinkertainen, Tukholmassa kolminkertainen ja Hampurissa lähes kuusinkertainen määrä.

Selvityksessä vertailtiin myös kaupunkien panostuksia matkailumarkkinointiin. Helsingin markkinoinnista vastaavan Helsinki Partnersin 8,4 miljoonan euron vuosibudjetista matkailijoiden houkutteluun käytetään noin 2,2 miljoonaa. Tukholmassa, Oslossa ja Hampurissa matkailumarkkinointiorganisaatioilla on käytössään 5–9 miljoonaa euroa ja Kööpenhaminassa peräti 36 miljoonaa euroa.

”Matkailuorganisaatioiden luvut eivät ole suoraan vertailukelpoisia, mutta on selvää, että verrokkiemme markkinointipanostukset ovat eri mittaluokassa kuin Helsingin. Toisaalta on hienoa, miten kustannustehokasta Helsingin markkinointi on ollut. Toisaalta on mahdotonta olla tekemättä johtopäätöstä, että jätämme hyödyntämättä mahdollisuuksiamme kertomalla itsestämme potentiaalisille tulijoille vähemmän kuin muut”, Mikko Leisti sanoo.

”Kansainvälisen matkailumarkkinoinnin tuntuva lisääminen lisäisi myös Helsingin matkailu- ja palvelualan yrittäjien uskoa tulevaisuuteen ja kannustaisi kehittämään palveluita, tapahtumia ja uusia ideoita entistä innokkaammin. Samalla se muistuttaisi myös kotimaisia matkailijoita siitä, miten kiva kohde Helsinki on.”

Markkinointi ei ole kulu, vaan investointi

Selvityksen mukaan Helsinkiin kohdistuvan matkailun kasvulla olisi huomattavia taloudellisia vaikutuksia. Vuonna 2022 Helsingin välittömät tulot matkailusta olivat 1,2 miljardia euroa ja matkailun kokonaisvaikutukset 2 miljardia euroa.

Jos Helsinkiin kohdistuva kansainvälinen matkailu palaa vuonna 2025 vuoden 2019 tasolle ja kasvaa tämän jälkeen neljä prosenttia vuosittain, matkailusta saatava vuosittainen tulo kasvaa vuoteen 2030 mennessä kerrannaisvaikutuksineen 540 miljoonalla eurolla. Helsinkiin saapuvien kotimaisten matkailijoiden määrän lisääntyminen voisi synnyttää tätäkin voimakkaampaa kasvua.

”Selvitys on muistutus siitä, että markkinointi ei ole kulu, vaan investointi, joka maksaa itsensä monikertaisesti takaisin. Lisäpanostus Helsingin matkailuun olisi panostus talouteen, työllisyyteen ja Helsingin keskustan elinvoimaan. Viime kädessä se olisi helsinkiläisten ja kaikkien suomalaisten etu”, Mikko Leisti sanoo.

Lähde: Helsingin Matkailusäätiö

Ikkunapaikka
Ikkunapaikka

Uutisvinkit ja palaute Ikkunapaikan toimitukselle: mail@ikkunapaikka.fi.