Finnlinesin rahti-matkustaja-alus M/S Finnsirius palkittiin arvostetulla Shippax-palkinnolla.
Shippax-konferenssin yhteydessä jaettavan arvostetun Shippax-palkinnon tarkoituksena on kannustaa innovaatioihin, kun uusia laivoja suunnitellaan ja rakennetaan. Tänä vuonna Baltic Queenilla järjestetyssä tapahtumassa palkinnon sai Finnlinesin Finnsirius, joka liikennöi Naantalin ja Kapellskärin väliä.
”Haluan kiittää Shippaxia tästä merkittävästä palkinnosta, jota Finnlines todella arvostaa, koska päätöksen ovat tehneet ammattilaiset, jotka tuntevat merenkulkualan läpikotaisin. Finnsirius ja sen sisarlaiva Finnsirius ovat tehneet vaikutuksen rahtiasiakkaisiimme, matkustajiin ja muihin sidosryhmiin ja meillä onkin suuret odotukset tulevasta kesäkaudesta”, toteaa Finnlinesin toimitusjohtaja Tom Pippingsköld.
Finnsirius ja sen sisaralus Finncanopus ovat Finnlinesin laivaston suurimmat ropax-alukset. Reitin aiempiin laivoihin verrattuna rahtikapasiteetti kasvoi lähes 24 prosenttia 5 200 kaistametriin ja matkustajakapasiteetti kaksinkertaistui 554:stä 1 100:aan. Laivoissa on monia energiatehokkuutta parantavia ja ympäristövaikutuksia pienentäviä teknisiä innovaatioita, kuten suuritehoiset akkuyksiköt, kölin alla oleva ilmavoitelujärjestelmä ja maasähköyhteys satama-aikana. Satamatoiminnot tehostuivat automaattisen laituriinkiinnitysjärjestelmän ansiosta.
Aluksen suunnittelussa ja rakentamisessa oli mukana lukuisia laite- ja järjestelmätoimittajia. M/S Finnsirius ja sen sisaralus rakennettiin China Merchants Jinling -telakalla Weihaissa, Kiinassa, mutta eurooppalaiset yhtiöt, kuten Wärtsilä, Kongsberg, Delta Marine, Langh Tech, MacGregor ja Kone, toimittivat 40 prosenttia hankinnoista. Tanskalaistaustainen laivansuunnittelutoimisto Knud E. Hansen vastasi konseptisuunnittelusta ja sisustusarkkitehtitoimisto dSign Vertti Kivi asuintilojen sisustuksesta.
Lähde ja kuva: Finnlines