Hyppää sisältöön
Jono lentoasemalla
· Ikkunapaikka

SMAL: Lentoliikennettä riivaavat lakot horjuttavat suomalaista matkailualaa

Suomen matkailualan liitto SMAL ottaa vahvasti kantaa lentoliikenteen lakkoihin. Epävarmuus syö sekä yritysten että matkustajien luottamusta matkojen toteutumiseen. Kesäkausi on matkailualan yrityksille tärkeää aikaa, joka määrittää koko vuoden tulosta.

SMAL toteaa, että vaikka lakot koettelevat ennen kaikkea kansallisen lentoyhtiön Finnairin taloutta ja mainetta, niillä lakoilla on dramaattisia vaikutuksia myös muihin matkailuyrityksiin. Viime syksystä lähtien lentoliikennettä kurittaneet lakot alkavat tuntua yhä konkreettisemmin ja laajemmin suomalaisen matkailutoimialan yrityksissä. Epävarmuus aiheuttaa laajoja ongelmia myös muille kuin lentoliikenteen toimijoille.

Matkatoimistot ja matkanjärjestäjät ahtaalla lakkojen vaikutusten vuoksi

Lakot ajavat erityisesti matkatoimistot ja matkanjärjestäjät ahtaalle, kun matkojen peruutuksiin ja aikataulumuutoksiin liittyvä kuluttajansuoja velvoittaa yritykset monissa tilanteissa maksamaan asiakkaille hinnanalennuksia tai jopa palauttamaan peruuntuneen matkapaketin koko hinnan.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

“Lakoilla on suuri vaikutus matkustajiin, lentoyhtiöön, matkanjärjestäjiin ja matkatoimistoihin.
Julkisessa keskustelussa äänessä ovat lakon osapuolet, mutta tilanteesta ovat viime kuukausien ajan
kärsineet sekä ulkomailta Suomeen että Suomesta ulkomaille matkoja järjestävät matkatoimistot ja
matkanjärjestäjät. On surullista nähdä, kuinka suomalaisen matkailualan toipuminen viime vuosien
kriiseistä hidastuu yhä edelleen”, sanoo Suomen matkailualan liiton (SMAL) toimitusjohtaja Heli
Mäki-Fränti
.

Alan yritykset tekevät valtaosan tuloksestaan kesällä

Matkailuyritykset olivat pandemia-ajan suurimmat kärsijät, eikä monissa yrityksissä olla vielä päästy vakaalle pohjalle. Alkukesän vilkastuvaan lomasesonkiin ajoittuvat lakot ja jo niiden uhka murentavat uskoa kesän matkamyyntiin ja matkojen toteutumiseen. Suurin osa suomalaisista matkatoimistoista ja matkanjärjestäjistä on pieniä ja keskisuuria yrityksiä, joille kesä on tärkeä sesonki ja aika, joka määrittää koko vuoden tulosta.

“Meidän tulisi olla tällä hetkellä tyytyväisiä, että lentoyhtiöt ja matkailualan yritykset ovat kriisien
myllerryksessä yhä olemassa. Suomi on kuin saari, joka on riippuvainen lentoliikenteestä. Uusia ongelmia ei alalle enää tarvittaisi”, toteaa SMALin hallituksen puheenjohtaja Timo Saranpää.

Peruuntuneen lentomatkan kerrannaisvaikutuksilla on merkitystä

SMAL korostaa lentojen peruuntumisesta syntyviä vaikutuksia: matkalla on aina jokin tarkoitus. Peruuntunut menolento saattaa tehdä liikematkustajalle tyhjäksi koko matkan. Pahimmillaan peruuntunut matka aiheuttaa liikeyritykselle merkittäviä taloudellisia menetyksiä bisnesmahdollisuuksissa.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Perheen pitkään odotetun vapaa-ajanmatkan peruuntuminen siinä vaiheessa, kun perhe on jo lentokentällä lähtöportilla, aiheuttaa sekä perheen pikkuvälille että aikuisille suurta harmia ja surua. Ryhmämatkan osalta peruuntunut lento aiheuttaa melkoisia haasteita, koska koko ryhmälle uusien lentopaikkojen saanti ennestään täysille lennoille on käytännössä mahdotonta.

Huonoimmassa tapauksessa menolennon peruuntuminen voi aiheuttaa useaan eri kohteeseen suuntautuvan kiertomatkan peruuntumisen, koska matkaohjelmaa ei pystytä viime hetkellä enää laittamaan uusiksi.

Lähde: SMAL
Kuva: Istockphoto

Ikkunapaikka
Ikkunapaikka

Uutisvinkit ja palaute Ikkunapaikan toimitukselle: [email protected].