Suomen matkailualan liitto vetoaa suomalaismatkustajiin: Voucherin avulla matkustajan rahat ja matkatoimiston tulevaisuus olisivat turvatut
Koko maailma elää nyt koronaviruksen vaikutusten kourissa. Matkailu on pysähtynyt. Uusia matkavarauksia ei tehdä ja vanhoja perutaan. Koronavirukseen perustuvista matkapakettien peruutuksista tulisi matkapakettilain mukaan maksaa asiakkaille rahat takaisin 14 vuorokaudessa. Nyt tilanne on kuitenkin se, että matkatoimistojen on mahdotonta palauttaa rahoja. Rahat on maksettu eteenpäin palveluntuottajille, kuten hotelleille, lentoyhtiöille ja varustamoille heti, kun matkustaja on maksanut ne matkatoimistolle. Nyt niiden saaminen takaisin kyseisiltä toimijoilta kestää pitkiä aikoja. Matkatoimistojen kassat tyhjenevät nopeaan tahtiin.
Suomen matkailualan liitto (SMAL) vetoaa suomalaismatkustajiin, että he hyväksyisivät matkatoimistojen tarjoaman voucherin (lahjakortin) maksunpalautuksen sijasta. Sitä voi hyödyntää täysimääräisenä uuden matkan varaamisessa sen voimassaoloajan puitteissa, joka on vähintään vuosi. Tämä voucher poikkeaa normaalista lahjakortista, koska se ei vanhene normaalin lahjakortin tapaan. Päin vastoin voucherin arvon saa kokonaisuudessaan takaisin, ellei sitä pysty hyödyntämään voimassaolon aikana. Lisäturvaa tuo myös se, että voucher antaa matkustajan rahoille turvan, vaikka matkatoimisto ajautuisi maksukyvyttömyystilaan, koska siitä on asetettu vakuus Kilpailu- ja kuluttajavirastolle.
SMAL vetoaa matkustajiin. Matkatoimistot kantavat vastuunsa myös tällaisissa täysin niiden vaikutuksen ulkopuolelta tulevien matkailun romuttavien tapahtumien kohdatessa. Vastuusta ei olla vetäytymässä. Kun autatte matkatoimistoja selviytymään tästä tilanteesta hyväksymällä sen tarjoaman voucherin, matkoja voidaan tehdä jatkossakin yhdessä tuttujen ja turvallisten toimijoiden kanssa. Ilman yhteen hiileen puhaltamista matkailualan toimijoiden rivit voivat harveta merkittävästi.
SMAL
7.4.2020