SMALin kevätkokouksessa puhuttiin vastuullisuudesta

SMALin kevätkokous järjestettiin perjantaina 22.4. Riiassa.

Riikaan oltiin menossa jo vuonna 2020, mutta koronan vuoksi kokousmatkaa jouduttiin siirtämään kahdesti. Nyt se vihdoin onnistui, ja paikalla oli noin 70 ja etänä kolmisenkymmentä osallistujaa.

Kokouspäivän aluksi Iveta Strupkāja, Deputy Director of Investment & Development Agency of Latvia sekä Kristīne Našeniece, Ambassador of Latvia in Finland, toivottivat vieraat lämpimästi tervetulleiksi Riikaan.

SMALin puheenjohtaja Anne-Marjut Väänänen kiitti isäntiä järjestelyistä, jotka monen siirtämisen vuoksi oli jouduttu tekemään jo useampaan kertaan.

Omassa puheenvuorossaan airBalticin CEO Martin Gauss puolestaan iloitsi, että niin moni Riikaan tulija oli lentänyt paikan päälle airBalticin koneilla.
”Uusi hubimme Tampereella tuo suomalaisten ulottuville nyt useita Euroopan kohteita Riian kautta. Laivastomme keski-ikä vain 2,2 vuotta ja laivastossamme on yksinomaan A220-300 –konetyyppejä”, Gauss kertoi.
Gausiin mukaan Baltian matkustusnäkymät eivät ole vielä niin hyvät kuin läntisessä Euroopassa, joten 11 yhtiö konetta lentää tällä hetkellä muun muassa Lufthansan ja SAS:n reittejä.

 

Paneelikeskustelu: Matkustuksen etiikka

Päivän ensimmäisessä paneelikeskustelussa pohdittiin matkustuksen etiikkaa.
Keskustelua moderoi Aldis Kušķis, Travel Designer @ STAGINGS Travel Design and author of Better Travel book
Keskustelijoina olivat:
Dr.oec., Ēriks Lingebērziņš, Assistant Professor at Turiba University, Managing Director Balticvision Riga. Julio E. Jiménez Novella – Director, Spanish Tourist Office in Helsinki.
Mertsi Lindfors – Managing Director, ATI Travel & Incentives .
Anu Piiroinen – Sales Director, Lomalinja Oy

Keskustelun aluksi Aldis Kušķis pohti matkustuksen etiikan ja kestävän matkailun eroja – vai onko niitä?
Hänen muistutti, että käsite sustainable travel esiteltiin ensi kertaa jo vuonna 1987. Siitä tuli iso bisnes ja siitä jaettiin sertifikaatteja. Nyt keskusteluissa puhutaan eettisestä matkustuksesta.
Hän havainnollisti tulitikkuaskeja apuna käyttäen miten paljon matkustajien tuomasta tulosta jää itse matkakohteeseen.  Lopulta ulkomaille valuvat  tulot kasvoivat tulitikkuaski kerrallaan melko korkeaksi, ja käteen jäi lopulta vain muutama tulitikku osoittamaan, että vain noin 5 % matkustajan käyttämästä rahasummasta jää paikallisten tuottajien käteen.
Kušķis muistutti, että matkan aikana jo pienet asiat vaikuttavat; ”sen sijaan, että tilaisi baarissa kansainväliset ginin, kannattaa maistaa paikallisia. Ainakin meillä täällä Latviassa paikallinen gini on erittäin hyvää.”
Kušķisin mukaan Latviassa eettinen ja vastuullinen matkustus on vielä lapsenkengissä. Vain pieni osa edes puhuu asiasta ja vielä pienempi osa tekee jotain asian eteen.

Panelistien mukaan eettisestä – ja kestävästä – matkailusta kyllä puhutaan, mutta teot jäävät usein vaatimattomiksi.

”Ihmiset kyllä puhuvat paljonkin kestävästä matkustuksesta, mutta loppupeleissä raha on kuitenkin se, joka ratkaisee. Koetamme aina tarjota asiakkaille eettisesti ja vastuullisesti tuotettuja palveluita ja tuotteita, mutta saamme usein vastaukseksi, että se on liian kallista”, Mertsi Lindfors kiteytti.

Espanjan valtion matkailutoimiston johtaja Julio E. Jiménez Novella muistutti, että WTO on jo vuonna 1999 tehnyt monen kohdan lausuman siitä, mitä on eettinen matkustus. Asian tiivistää hänen mukaansa se, että turismin pitäisi olla kannattavaa ja hyvää tekevää paikalliselle yhteisölle. ”Eettisen ja kestävän matkailun tulee kulkea käsi kädessä. Täytyy kuitenkin pitää huolta siitä, että eettinen ja vastuullinen matkustaminen ei ole mahdollista ainoastaan heille, joilla on rahaa. Emme saa viedä matkakokemuksia pois heiltä, joilla on pienempi budjetti. Siitä on pidettävä huolta.”

Turiban yliopiston Ēriks Lingebērziņš muistutti, että matkustus tulee entisestään lisääntymään. Ihmisillä on yhä enemmän vapaa-aikaa ja monilla myös rahaa. Vaikka paneelikeskustelun moderaattori ehdotti, että tulevaisuudessa voitaisiin matkustaa harvemmin mutta pidentää viipymää, niin Lingebērziņšin mukaan tulee käymään juuri päinvastoin.

Anu Piiroinen muistutti, että matkatoimistoalan tehtävä on kertoa asiakkaille eettisemmistä ja vastuullisimmista vaihtoehdoista. Vaikka niistä puhutaan paljon, moni ei välttämättä tiedä mitä termit oikeasti pitävät sisällään.

 

SUSTOUR-projekti

SMALin Jenni Kemppainen kertoi omassa puheenvuorossaan EU:n COSME-rahoitteisesta SUSTOUR-projektista, johon kaikki SMALin jäsenyritykset voivat lähteä maksutta mukaan. Hakemus tulee jättää viimeistään 10.5.
Ohjelma käsittää kuusi osa-aluetta, joihin voi lähteä mukaan kaikkiin tai vaan yhteen. Suomessa on kaksi kouluttajaa, jotka auttavat osa-alueiden läpiviennissä.
”Palveluiden arvo on jopa 6000 euroa”, muistuttaa Kemppainen.
Kaikki osa-alueet läpikäyneet toimistot saavat sertifikaatin.

Lisää SUSTOURista tästä.

 

 

Paneelikeskustelu: Kriisi kehityksen mahdollistajana

Anne-Marjut Väänänen moderoi paneelikeskustelua siitä, miten yli kahden vuoden pandemiakriisi on vaikuttanut toimistoissa. ”Kriisi pysäytti meidät kaikki ja saimme yht’äkkiä paljon aikaa. Kriisin aikana oli aikaa arvioida omaa liiketoimintaa, ja miettiä mikä toimii ja mitä voisi tehdä toisin. Monet yritykset ovat siirtäneet yhä enemmän varaustoimintoja verkkoon. Asiakkaiden ostokäyttäytyminen on muuttunut ja asiakkaat varaavat matkoja hyvin lähellä lähtöä. Miten toimistot ovat sopeutuneet muutoksiin”, hän kysyi.

Marjo Halén, Nummelan matkatoimisto

”Kriisi lamautti koko alan. Ymmärsimme heti, että toimintojamme piti suoraviivaistaa. Aiemmin meillä oli Vihdin liikenne Helsingissä ja Nummelan Matkatoimisto Nummelassa. Niiden toiminnot yhdistettiin ja minulle tipahti yht’äkkiä syliin pari linja-autoa. Siitä alkoi kotimaan ryhmämatkojen tuotanto. Ennen kriisiä meitä oli yhdeksän ja nyt meitä on kolme.” Halén kertoo. Hän antoi vuolaat kiitokset henkilökunnalleen, joka jaksoi läpi epävarman ajan. ”Jaoimme lomautukset ja tuimme tosiamme. Pieni tiimimme hitsautui entistä enemmän yhteen.”

Lasse Kauppi, GBT Finland

Kaupin mukaan suuria muutoksia ovat muun muassa jakelukanavien pirstaloituminen ja varauskäytäntöjen muutos. GBT Finlandissa tehtiin kriisin aikana strategiatyötä ja toiminta-ajatuksia sekä visioita päivitettiin.
”Kriisin aikana on kehitetty muun muassa hybridi- ja virtuaalitapahtumia, tehostettu toimintaa uusimalla sähköpostijärjestelmä, puhelinjärjestelmä ja nyt mukaan tulevat myös chat- ja whatsapp – palvelut. On siirrytty vanhasta travel management company –ajatuksesta enemmänkin travel platform –ajatukseen. ”
Kaupin mukaan Suomessa työntekijöitä ei onneksi jouduttu irtisanomaan samassa määrin kuin muissa Pohjoismaissa, mikä johtuu Suomen erilaisesta lomautusjärjestelmästä.

Pasi Latva, Elämys Group

”Vaikka kriisi on aina paha paikka, niin se vaadittiin, jotta me kaikki heräsimme siihen, että muutosta tarvitaan. Kriisin aikana olemme periaatteessa vaihtaneet kaiken muun paitsi henkilökunnan. Jouduimme valitettavasti lomauttamaan henkilökuntaa, mutta pidimme heihin jatkuvasti yhteyttä ja muistutimme, että kyllä tämä tästä”, Latva kertoo.
Elämyksellä on Latvan mukaan uusittu kaikki järjestelmät, sillä vanhat eivät enää pysyneet varausproseduurien ja ihmisten ostokäyttäytymisen perässä. Syntyi Elämys ekosysteemi, missä monia eri varausalustoja on linkitetty toisiinsa.
”Asiakkaiden muuttuneen ostokäyttäytymisen, hintojen nousun ja katteiden pienentymisen vuoksi koko alan pitää miettiä ansaintamalleja uusiksi. Miten saamme katetta nostettua? Meidän pitää ottaa maksu siitä, että viemme tuottajille asiakkaita. Meidän pitää saada kickbackeja”, Latva sanoo.
Latva toi esille myös tulevaisuuden haasteen: Miten saada alalle uusia, nuoria ammattilaisia?

Ennen ja jälkeen kokouspäivän tutustuttiin Riikaan ja ympäristöön.

 

Kokouspäivän lounaan jälkeen päivä jatkui jo tutuksi tulleilla pyöreän pöydän keskusteluilla.

Aiheina olivat:

1) Millä toimilla SMAL voi parantaa matkailualan houkuttelevuutta opiskelu- ja työmarkkinoilla?

2) Mitä tukitoimia jäsenyritykset SMALilta tarvitsevat toimintansa kehittämiseksi entistä vastuullisempaan suuntaan?

Esiin nostettiin muun muassa seuraavia huomioita:

  • Alan peruskiinnostuvuus on nyt alamaissa
  • harjoittelupaikkojen löytäminen on vaikeaa
  • digitaalista koulutusta matkailualan kouluissa pitäisi lisätä
  • ehdotettiin SMALin sivuille paikkaa, missä matkatoimistot voisivat hakea harjoittelijoita ja harjoittelijat etsiä työpaikkaa
  • messuilla voitaisiin esitellä opiskelijoille matkailualan töitä ja järjestää pieni rekrytilaisuus
  • tarvitaan positiivisia uratarinoita eripuolille verkkoon
  • matkailualan vastuullisuutta pitää tuoda esille
  • alan houkuttelevuutta pitäisi nostaa myös yliopistojen suuntaan
  • poliittista vaikuttamista, lobbaamista tarvitaan

 

SMALin ajankohtaiskatsaus

SMALin ajankohtaiskatsauksessa liiton toimitusjohtaja Heli Mäki-Fränti ja juristi Tarja Luoma kertoivat mitkä asiat ovat SMALissa nyt työn alla.

Tarja Luoma:

Matkapakettidirektiivin ja kuluttajasuojalainsäädännön uudistyöt ovat käynnissä. Nykyisen matkapakettidirektiivin alaisuuteen kuuluu vain pieni osa (noin 9 %) myydyistä matkoista, sillä matkustus on muuttunut niin paljon.
ECTAA ja SMAL ovat esittäneet, että myös lentoyhtiöt haluttaisiin maksukyvyttömyyssuojan piiriin.
Liikenteenharjoittajien maksukyvyttömyyssuoja-asia on nostettu esiin.

Lentomatkustajien oikeudet puhuttavat. Nyt matkustaja saa korvauksia, mikäli lento myöhästyy 3 tuntia, nyt puhutaan siitä, että korvauksia saisi vasta, jos kone on 5 tuntia myöhässä.

Heli Mäki-Fränti:

Pandemia on työllistänyt liiton toimistoa jo kahden vuoden ajan. Heli Mäki-Fränti kertoi lyhykäisyydessä niistä lukuisista asioista, joita SMAL on viime vuoden aikana hoitanut.
SMAL on ollut mukana lukuisissa foorumeissa antamassa asiantuntija-apua ja kommentoimassa matkailualan kriisiä.
ECTAAn kautta SMAL on mukana EU-tason matkailuyhteisössä ja SMAL tekee tiivistä yhteistyötä TEMin kanssa.
SMAL on pandemiankin aikana järjestänyt koulutuksia ja webinaareja.

Heli Mäki-Fränti esitti myös statistiikkaa matkailun parin viime vuoden kehityksestä. Matkatoimistojen ja matkanjärjestäjien henkilökunta on vähentynyt pandemian aikana noin 500 henkilöllä. Koko matkailutoimialalla, johon luetaan myös muun muassa ravintola- ja majoituspalvelut, henkilökunnan määrä on pienentynyt peräti 25 000 henkilöllä.
IATA-tilastojen mukaan BSP-tilitykset laahasivat vielä helmikuussa 2022 yli 67 % vuoden 2019 helmikuuhun verrattuna.
SMAL tekemän matkapakettien tarjontatilastojen mukaan kesälle 2022 on tarjolla noin 30 % vähemmän matkoja kuin vuonna 2019. Suurin tarjonta on ensi kesänä Kreikkaan, noin 185 000 matkaa.

Sääntömääräinen kokous

Päivän päätti tuttuun tapaan sääntömääräinen kokous, jonka puheenjohtajaksi valittiin Ikaalisten matkatoimiston Esa Talonen ja sihteerinä toimi Heli Mäki-Fränti.

Mäki-Fränti esitteli vuoden 2021 toimintakertomuksen, tuloslaskelman, tilinpäätöksen sekä tilin- ja toiminnantarkastajan lausunnot.

Liiton sääntöihin tehtiin pieniä muutoksia, muun muassa jäsenmaksu kohtaan.

Tallenne kokouksesta sekä kokouksen asiapaperit ovat luettavissa pian SMALin jäsensivuilla.

 

SMALin kevätkokouksessa oli mukana ilahduttavan monta ensikertalaista.

 

Kokousosallistujat pääsivät testaamaan myös kädentaitojaan.

 

Retkillä päästiin myös Riian ulkopuolelle.

 

Leena Aalto

Jaa artikkeli:

Haluatko kirjautua ulos?
X