Suomen matkailualan liiton (SMAL) syyskokous järjestettiin 28.10.2020 Original Sokos Hotel Pasilassa hybridinä.
Paikalla Pasilassa on viitisenkymmentä jäsentä ja Teamsin kautta toiset viitisenkymmentä.
Päivän avaussanoissa liiton puheenjohtaja Anne-Marjut Väänänen kertoi SMALin toimista koronavuoden aikana. Liiton alulle pantu organisaatiomuutos sai jäädä, kun liitto alkoi maaliskuun alussa ajamaan jäsenistönsä asiaa koronakriisissä. Lukuisat yhteydenpidot eri ministeriöihin, poliittisiin päättäjiin ja virkamiehiin ovat työllistäneet niin liiton toimiston henkilökunnan, puheenjohtajan kuin liiton hallituksenkin.
Vuoden aikana SMAL on vaatinut mm. tautiraja-arvojen nostoa, yhden testin logiikkaa ja parempia järjestelyjä Helsinki-Vantaan lentoasemalle, missä jonot niin passintarkastuksiin kuin koronatesteihinkin ovat venyneet luvattoman pitkiksi ja hitaiksi. On myös nostettu esiin, että EU:n ulkopuoliset maat, joissa tartuntamäärät ovat pienet, pitäisi luokitella niin sanotuiksi vihreiksi maiksi.
Päivän työohjelman aloitti professori Antti Honkanen Lapin yliopistosta. Hän pohti puheessaan palaako matkailu koronan jälkeen ennalleen vai onko nyt uuden aika?
”Pelkkä korona ei yksin vaikuta matkustuksen vähenemiseen, vaan jatkossa yhä enemmän myös ympäristötietoisuus”, Honkanen sanoo. ”Toistaiseksi siitä puhutaan paljon, mutta se ei vielä näy käyttäytymisessä.”
Mikä sitten vaikuttaa matkailuun, kun se taas alkaa? Honkasen mukaan turvallisuus nousee yhä tärkeämmäksi, lähimatkailu kasvaa ainakin hetkellisesti, airbnb ja vastaavat majoitusmuodot tulevat yhä suositummaksi, kestävää matkailua suositaan, teknologian merkitys kasvaa ja myös etätyön tekeminen ulkomailla kasvaa.
Honkasen mukaan myös talouden ongelmat heijastuvat matkustukseen. ”90-luvun laman aikana myös ne, joilla olisi ollut rahaa matkustaa, jättivät matkustamatta.”
Honkanen uskoo, että korona nopeuttaa tiettyjä trendejä, mutta hän uskoo, että ulkomaan matkustus palaa melko nopeasti ennalleen.
Ulkoministeriön kansliapäällikkö Pasi Tuominen vahvisti, että ulkoministeriö suosittelee edelleen tarpeetonta matkustusta ulkomaille.
Tuomisen mukaan luottamuksen ja ennustettavuuden palauttaminen matkustamiseen on ensiarvoisen tärkeä. Toiminnassa tulisi olla johdonmukaisuutta, ennustettavuutta ja selkeät kriteerit liittyen karanteeneihin ja matkustussuosituksiin. Yhteinen EU:n lähestymistapa olisi tarpeen.
Finnairin Topi Manner on tuonut esille, että sana matkustusrajoitus pitäisi muuttaa matkustuslinjaukseksi. Tuominen on toista mieltä: ”Suomeen tuleville on edelleen matkustusrajoituksia, sen sijaan ulkomaille lähteville annamme matkustussuosituksia. Nyt UM yksioikoisesti suosittelee välttämään tarpeetonta matkustusta.”
Tuominen kuitenkin painottaa, että on välttämätöntä, että kaikissa tulevissa koronapäätöksissä emme sulje ja eristä Suomea. Seurauksena olisi Suomen taloudellinen konkurssi. Suomalaiset yritykset tarvitsevat liikematkustusta. Uusia sopimuksia ja uusia tilauksia on välttämätöntä saada.
Tuominen kuitenkin uskoo, että matkustus tulee muuttumaan eikä paluuta ihan entiseen ole. Tulevaisuudessa vastaavia matkustussuosituksia saattaa tulla, sillä uusia pandemioita varmasti tulee muitakin.
Erityisasiantuntija Linda Nystedt Kilpailu- ja kuluttajavirastosta kertoi, että ennen koronaa kkv:n hallussa olleet vakuudet olivat 230-250 miljoonaa euroa. Nyt summa on 107 miljoonaa euroa. Summa on lähes 60 % vähemmän. Rekisteröityjä yrityksiä on nyt 570 kappaletta.
Koronapandemian aikana virastoon on tullut kolme konkurssihakemusta.
Nystedt kertoi myös alkuviikosta voimaan tulleesta muutoksesta, missä matkanjärjestäjän konkurssitapauksessa valtio korvaa matkustajille koronapandemian vuoksi peruuntuneen matkan osalta voucherit, jotka asiakas on ottanut vastaan maksupalautuksen sijaan.
Valtion budjetista on takauksille varattu täksi vuodeksi 2 miljoonaa euroa ja seuraavaksi kahdeksi vuodeksi 3 miljoonaa euroa.
Lakimuutos koskee niitä peruutuksia, jotka ovat tapahtuneet 16.3. jälkeen, kun hallitus ilmoitti matkustusrajoituksista.
Nystedt myös kertoi, että lailla säädetyt valvontamaksut erääntyvät vasta ensi toukokuun lopulla.
Vector Nordicin toimitusjohtaja Jaana Alenius kertoi Ruotsista käsin Vectorin kuulumiset.
SMAL, SRF (Ruotsin matkatoimistoliitto), ETFL (Viron matkatoimistoalanliitto), pohjoismaiset matkanjärjestäjät ja matkatoimistot perustivat Vector Nordicin koska matkatakuita varten tarvittiin toimialakohtainen ratkaisu.
Vectorin omistavat 100 % SMAL, SFR, ETFL, Gar-Bo vakuutusyhtiö sekä noin 70 pohjoismaalaista ja virolaista matkatoimistoa.
Vectorilla oli huhtikuussa 423 pohjoismaalaista asiakasta, joista pääosa, 282, Ruotsista. Suomesta on mukana 52 toimistoa ja muista Pohjoismaista hieman vähemmän.
Alenius kertoo, että kun Nordic Guarantee lähti pois markkinoilta, Vectorin kasvu on ollut kovaa. Viime vuonna se kasvoi noin 40 %.
Takaisin matkamessujen myyntipäälliköksi palannut Lumia Ankkuri kertoi matkamessujen uudesta ajankohdasta, joka on 19.-23.5.2021.
Ankkuri muistutti, että matkamessujen tärkein tehtävä on tukea matkailun elpymistä.
Vaikka digitaalisia ja hybridimessuja on koronavuoden aikana järjestetty, tutkimusten mukaan fyysisiä tapaamisia kaivataan. Toukokuun matkamessuilla korostetaankin terveysvastuullisuutta ja mm. kaikille kävijöille jaetaan maksutta kasvomaskit.
Toukokuun messuilla tuodaan yhä vahvemmin esille kotimaata sekä ravintoloita ja ruokamatkailua.
Baltia, Pohjoismaat ja Eurooppa ovat näkyvästi esillä. ”Kreikka on jo vahvistanut olevansa vuoden 2021 partnerimaa”, kertoo Ankkuri.
Messuilla toteutetaan myös workshop-päivä osittain hybridinä ja Business Forum järjestetään entiseen tapaan. Samanaikaisesti järjestetään myös Maata Pitkin Matkamessut.
Messujen tekemän kyselyn perusteella 74 % messukeskuksen kävijöistä odottaa jo seuraavia messuja.
Päivi Laatikainen-Mattsson ja Heli Mäki-Fränti kertoivat SMALin lukuisista toimista koronavuoden aikana.
Laatikainen-Mattsson kertoi muun muassa, että liitossa opastettiin jäsenyrityksiä kustannustuen ja Business Finlandin kehitysraha-anomusten tekemisessä. Kehitysrahaa haki yli 40 % liiton jäsenistä ja ne saivat sitä yhteensä 4,5 miljoonaa euroa.
Kustannustukilaki I oli kaiken kaikkiaan epäonnistunut. Jäsenet saivat sitä kuitenkin 3,8 miljoonaa euroa.
Nyt odotellaan Kustannustuki II -versiota, jonka kriteereihin SMAL on antanut suosituksia. Myös Kustannustuki III -versiota odotetaan.
SMAL on koko koronavuoden ollut tiiviissä yhteydessä viranomaisiin ja ajanut jäsenistön asioita. Heli Mäki-Fränti kertoi, että he ovat muistuttaneet joka käänteessä, että matkailuteollisuuden osuus BKT:sta on 2,7 % ja ala työllistää 142 00 henkilöä 29 000 yrityksessä.
Mäki-Fränti kertoi, että matkatoimistoalan myynti huhti-syyskuussa oli 8,7 % viime vuoden vastaavasta ajankohdasta.
Sääntömääräinen kokous
Sääntömääräisen kokouksen puheenjohtajana toimi Tallink Siljan Marco Palmu ja sihteerinä tuttuun tapaan liiton toimitusjohtaja Heli Mäki-Fränti.
Mäki-Fränti kävi läpi liiton toimintasuunnitelman ja talousarvion vuodelle. Ensi kertaa liiton historiassa talousarvioksi vuonna 2021 esitettiin 81 000 euroa miinusta.
Toimintasuunnitelman tärkeimmät kohdat:
Covid-19-pandemia ja tukitoimet toimialan selviytymiseksi
SMALin uuden organisaation jalkauttaminen
Matkailualan lainsäädännön muutokset
Jäsenkokoukset ja muut tapahtumat
Viestintä, tutkimus ja tilastointi sekä koulutus
Liiton ja palveluyhtiön välinen työnjako
Kokouksessa hyväksyttiin ehdotus, että vuoden 2021 jäsenmaksut ovat 25 % vuoden 2020 maksettuja jäsenmaksuja pienemmät.
Sääntömääräisessä kokouksessa valittiin liiton uusi hallitus.
Alun perin hallituksen puheenjohtajaehdokkaiksi olivat ilmoittautuneet istuva puheenjohtaja Anne-Marjut Väänänen sekä Timo Saranpää.
Kokouksessa kuitenkin kuultiin, että Saranpää oli vetäytynyt ehdokkuudesta ja puheenjohtajaksi seuraavaksi kaksivuotiskaudeksi valittiin ilman äänestystä Anne-Marjut Väänänen.
SMALin hallitus 2021–2022
Puheenjohtaja Anne-Marjut Väänänen Olympia Kaukomatkatoimisto
Varsinaiset jäsenet Peter Forsström Milargo Oy / Elämys Group
Lauri Laakso Matkapojat Oy
Petri Novitsky Futurist Oy
Timo Kousa Aurinkomatkat Oy
Timo Saranpää Kon-Tiki Tours Oy
Varajäsenet Merja Hart TTE – The Travel Experience Oy
Harri Kaijanto STS Alppimatkat
Olli Miettinen Matka-Miettinen Oy
Heidi Laukas Kouvolan Matkatoimisto Oy
Jukka-Paco Halonen Viada Oy
Matkanjärjestäjäjohtokunta
Puheenjohtaja Peter Forsström Milargo Oy / Elämys Group
Varapuheenjohtaja Harri Kaijanto STS Alppimatkat
Jäsenet Laura Aaltonen TUI Finland Oy
Pekka Antila Aurinkomatkat Oy
Ari Huuskonen Olympia Kaukomatkatoimisto
Satu Kontulainen Apollomatkat
Heidi Kilpiä Pamplemousse Oy
Antti Partanen Kristina Cruises Oy
Jessica Virtanen Tjäreborg Oy
Matkapalvelujohtokunta
Puheenjohtaja Lauri Laakso Matkapojat Oy
Varapuheenjohtaja Olli Miettinen Matka-Miettinen Oy
Jäsenet Arjaliisa Arra Matkatoimisto Häme-Matkat Oy
Lasse Kauppi GBT Finland Oy
Kai Paroma CWT Finland Oy
Petri Pohjonen HTE-Tours Oy
Mari Rauhaniemi Forssan Matkatoimisto Oy
Suomi-johtokunta
Puheenjohtaja Petri Novitsky Futurist Oy
Varapuheenjohtaja Merja Hart TTE – The Travel Experience Oy
Jäsenet Karoliina Ala-Opas Milargo Oy / Elämys Group
Jukka-Paco Halonen Viada Oy
Anne-Marget Hellén Turku Touring Oy
Peter Kåla Stromma Finland Oy
Kim Lång LSS Long Special Services Oy
Marju Niskanen Tumlare Corporation AB
Ken Nyström Next Travel Oy
Birthe Suni Kristina Cruises Oy
Partnerijohtokunta
Puheenjohtaja Marco Palmu Tallink Silja Oy
Varapuheenjohtaja Katri Järvi Eckerö Line AB Oy
Jäsenet Krista Orvomaa Finnlines Oyj
Kokouspäivän lopuksi kohotettiin malja 80-vuotiaalle liitolle.
Tarkoitus oli juhlia näyttävästi Travel Galassa, mutta se jouduttiin koronan vuoksi peruuttamaan.