Suomen matkailualan liitto SMAL, Visit Finland sekä Tutkimus- ja Analysointikeskus TAK Oy ovat vertailleet eri kuntia, seutukuntia sekä maakuntia keskenään toista kertaa vuonna 2019.
Alueet on laitettu paremmuusjärjestykseen seuraavien kriteerien perusteella:
1) Rekisteröityihin majoitusliikkeisiin saapuneiden vieraiden määrän kehitys
2) Matkailijoiden viipymän kehitys
3) Lomamatkailijoiden yöpymisten määrän tasainen jakautuminen vuoden ajalle (sesonkivaihteluiden vähäisyys)
4) Majoitusmyynti asukasta kohden.
Vertailuun on otettu mukaan ne kunnat, seutukunnat ja maakunnat, joista on saatavissa majoitustilastoja ympäri vuoden. Alueita oli vertailussa yhteensä 103.
Mikään alueista ei ollut paras kaikilla mittareilla mitattuna eivätkä parhaiten menestyneet alueet sijoittuneet aivan kärkeen missään mitatuista asioista.
Vuoden matkailualueeksi Suomessa valittiin Sotkamo. Toiseksi tuli Rovaniemi ja kolmanneksi Vantaa. Sotkamo sai vertailussa 85 pistettä 100:sta mahdollisesta. Rovaniemi saavutti 79 pistettä ja Vantaa 78 pistettä.
Vuokatin Matkailukeskus Oy aloitti markkinointiyhtiö i2:n kanssa alkuvuodesta 2018 Vuokatin matkailumarkkinoinnin kokonaisvaltaisen uudistamisen. Yhteistyö on tarkoittanut mm. Vuokatin brändin kirkastamista, www.vuokatti.fi -verkkopalvelun uudistamista, tehostettua otetta sisältömarkkinoinnissa, sponsorointiyhteistyötä sekä tapahtumayhteistyötä. Vuokatin vahvuuksina ovat edelleen ympärivuotisuus ja monipuolisuus.
”Vuoden 2019 matkailualue -tunnustus on meille suuri ilon ja kunnian asia, ja myös osoitus siitä, että uudistamistyö tuottaa tulosta. Tunnustus on Vuokatin matkailun kehittämisen yhteistyön mahtava tulos”, iloitsee Vuokatin Matkailukeskus Oy:n toimitusjohtaja Heidi Pyykkönen.
Pääkuva: Visit Finland
Jaa artikkeli: