Viime viikonloppuna, 11.-14.4. järjestettiin Suomen matkatoimistoalan liiton historian viimeinen kokous keväisessä Nizzassa.
Suomen matkatoimistoalan liitto perustettiin lähes päivälleen 26 vuotta sitten, 17.4.1993 jatkamaan vuonna 1940 perustetun Suomen Matkatoimistoyhdistyksen (SMY) ja vajaat parikymmentä vuotta toimineen Yksityisten Matkatoimistojen Liiton (YML) toimintaa.
Nizzan kevätkokouksessa paikalla oli hieman yli 80 jäsentä.
Kokouspäivän tervetulotoivotukset lausui liiton viime syksynä valittu uusi puheenjohtaja Anne-Marjut Väänänen.
Kokouspäivä alkoi esityksellä SMALin hallituksen ehdotuksesta liiton uudeksi strategiaksi. Työryhmän jäsenet esittelivät eri kantilta, mitä uudistukset toisivat mukanaan. Asia jätettiin hautumaan iltapäivän sääntömääräiseen kokoukseen, jotta lounaalla ja kahvitauolla oli aikaa keskustella asiasta kokousvieraiden kesken.
Vetovoimainen Suomi
Vetovoimainen Suomi -paneelikeskustelun aikana käytiin mielenkiintoinen keskustelu Suomen- matkailun näkymistä, mahdollisuuksista ja myös uhkakuvista.
Panelistit Paco Halonen Viadasta, Heidi Jokela Polar Star Travelista, Mikko Komi Finaviasta ja Mikko Turtiainen Finnairilta ovat pitkään alalla olleina nähneet muutoksen Suomen ja etenkin Lapin-matkailussa.
Keski-Euroopasta lennetään jo useita lentoja Lappiin ja ulkomaalaisten matkustajien osuus on kasvanut vuosien aikana kiitettävästi. Viime vuonna Suomessa laskettiin kaikkien aikojen ennätys, 6,8 miljoonaa ulkomaalaisten yöpymistä.
Viimeisimpien, vuoden 2017, tilastojen mukaan matkailu on Suomessa jo 15 miljardin euron palveluteollisuustoimija.
Matkailun luonteen on nähty muuttuvan. ”Enää ei välttämättä lähdetä lomalle johonkin tiettyyn kohteeseen, vaan enenevissä määrin esimerkiksi harrastuksen mukaan. Vaikkapa sinne, missä on hyvät puitteet pyöräilylle”, Paco Halonen kuvailee.
Heidi Jokela toi esille työvoiman saannin haasteet. ”Tarvitsemme kielitaitoisia työntekijöitä. Enää ei riitä ruotsin- ja englanninkielen taito.”
Keskusteltiin myös mm. kiinalaisten matkustajien määrien kasvamisesta sekä kiinalaisomisteisten hotellien ja palvelutarjoajien saapumisesta kilpailemaan paikallisten toimijoiden kanssa. ”Ulkomaiset toimistot tuovat mukanaan omat työntekijät, he tulevat huippusesongiksi ja kuorivat kermat päältä”, sanoi Jokela.
Meneekö jakeluun?
Amadeus kertoi omassa puheenvuorossaan, missä vaiheessa on NDC ja mitä se tarkoittaa matkatoimistotyössä.
”Muutos on väistämätön”, kuvaili Amadeuksen toimitusjohtaja Paula Punkari.
Samuli Sakari ja Janne Aarniovuori selvittivät puolestaan, mitä ja miksi on nyt NDC:n taholta tulossa.
Työryhmät
SMALin eri työryhmät; Vastuullisen matkailun työryhmä, viestintätyöryhmä ja lakityöryhmä raportoivat työryhmien toiminnasta.
Suomen matkailualan liitto
Päivän pääaiheena oli SMALin sääntöjen muutokset sekä uusi strategia.
Strategiatyöryhmän esityksessä ehdotettiin mm. uuden jäsenkategorian, partnerijäsenyyden asettamiseksi.
Joitakin vuosia on puhuttu myös Suomen matkatoimistoalan liiton nimen vaihdoksesta. Liiton puheenjohtaja Anne-Marjut Väänäsen mukaan liittojen nimiä on päivitetty jo mm. Saksassa, Itävallassa ja Virossa.
Syksyllä nimitetty strategiatyöryhmä esitteli päivän aikana ehdotuksensa sääntömuutoksiin sekä nimen vaihdokseen.
Strategiatyöryhmä on syksyn ja talven aikana kuullut kaikkia SMALin toimintaryhmiä, minkä mukaan uudet säännöt on tehty.
Liiton uusi nimi on nyt Suomen matkailualan liitto, SMAL. Muutoksen voimaantulo edellyttää yhdistysrekisterin hyväksynnän.
Uusien sääntöjen keskeisimmät muutokset
- Varsinaiseksi jäseneksi voi hakea toimialasta riippumatta, mikäli yritys on matkapakettilainsäädännön alainen toimija.
- Nykyinen toimintaryhmäjako poistuu.
- uusi jäsenkategoria: partnerijäsenet.
- eriytetään jäsenmaksut säännöistä. Jäsenmaksut vahvistaa vuosittain liiton kokous.
- jäsenmaksujen määräytymistä muutetaan yrityksen henkilömäärän mukaisesta niin, että huomioon otetaan henkilömäärän lisäksi myös liikevaihto.
- hallituksen ja johtokuntien toimikausista tulee kaksivuotisia
Lue tästä tarkemmin mikä muuttuu.
Kokouspäivän päätteeksi järjestettiin vapaamuotoinen workshop ja tietenkin asiaan kuuluvat arpajaiset.
Keväinen Nizza tuli kokousväelle tutuksi Nizzan turistitoimiston järjestämällä kävelykierroksella sekä hauskalla iPad-kisalla ympäri kaupunkia.
Kaunis kevätsää suosi lauantaista kisaa.
Nizza on erinomainen kohde pitkäksi viikonlopuksi.
Nizzan lentokenttä on Ranskan toiseksi liikennöidyin kenttä Pariisin Charles de Gaullen jälkeen. Lentokenttä on rakennettu meren päälle, lähes keskelle kaupunkia. Kentältä kaupunkiin avataan loppuvuodesta ratikkayhteys edulliseen 1,50 euron hintaan. Jo nyt raitiovaunulla pääsee kulkemaan keskustassa.
Nizzan kenttä on gateway myös 30 kilometrin päässä sijaitsevaan Cannesiin ja 17 km päässä sijaitsevaan Monacoon.
Kaupunki jakautuu uuteen ja vanhaan osaan. Kujilta ja kaduilta löytyy viehättäviä pikku ravintoloita, kauppoja ja toreja.
Jaa artikkeli: