Hyppää sisältöön
· Leena Aalto

Suomesta kirjoitettiin yli 2000 mediassa

Viime vuonna Visit Finlandin kansainvälisen mediatyön tuloksena Suomesta syntyi yhteensä 4 078 artikkelia yli 2 000 eri mediassa.

Artikkelit tavoittivat 10 miljardia silmäparia ja niiden julkisuusarvo oli 52 miljoonaa euroa.

Eniten Suomen matkailua koskevia juttuja julkaistiin Visit Finlandin päämarkkinoilla Kiinassa, Saksassa, Japanissa ja Isossa-Britanniassa. Aihealueista eniten kirjoitettiin yleisestä matkailusta, kulttuurista, luontomatkailusta sekä Rent a Finn -kampanjasta.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Kansainvälisessä Rent a Finn -imagokampanjassa suomalaisten onnellisuusoppaiden vieraiksi saapui matkailijoita oppimaan suomalaisesta luonnonläheistä elämäntapaa.

Kampanjasta kirjoitettiin ympäri maailmaa yhteensä 627 artikkelia, joiden julkisuusarvo oli 5,5 miljoonaa euroa, noin 10 prosenttia koko vuoden näkyvyydestä.

Rent a Finn -kampanja keräsi menestystä myös mainoskilpailuissa, saavuttaen mm. kolme shortlistausta arvostetussa Cannes Lions 2019 -kilpailussa. Yli 90 % kampanjan nettisivujen kävijöistä löysivät sivut media-artikkeleiden kautta.

Tänä vuonna Visit Finlandin piti järjestää hieman vastaava kampanja, ”Happiness School of Finland”, mutta se jouduttiin koronan vuoksi peruuttamaan.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

”Viime vuoden medialuvut ovat syntyneet kovan työn tuloksena yhteistyössä kumppaneidemme kanssa, ja voimme kaikki olla todella ylpeitä saavutuksistamme. Alkuvuosi 2020 on puolestaan alkanut toisella tapaa. Olemme joutuneet perumaan tai siirtämään mediamatkoja, kun myös toimittajien halu ja kyvykkyys matkustaa on muuttunut koronavirusepidemian myötä”, kertoo kansainvälisestä mediasta ja PR:stä vastaava Hetta Huittinen Business Finlandilta.

 

 

Lähde: Visit Finland
Kuva: Visit Finland / Jussi Héllsten

Leena Aalto

Ikkunapaikan konkari jo vuodesta 1998. Lehden pitkäaikainen päätoimittaja ja nykyinen advisor, joka seuraa edelleen tiiviisti matkailualan tapahtumia ja trendejä.