Lappeenrannan-Lahden teknillinen yliopisto LUT ja ryhmä yrityksiä, mukaan lukien Finnair, ovat käynnistäneet synteettisten polttoaineiden pilottilaitoksen toteutettavuustutkimuksen (feasibility study).
Kyseessä on power-to-x-teknologiaan (P2X) perustuva teollisen mittakaavan pilottilaitos, jossa tuotettaisiin hiilineutraaleja liikennepolttoaineita.
Pilottilaitos sijoittuisi Joutsenoon, ja suunnitellun tuotannon pääraaka-aineet ovat Finnsementin Lappeenrannan tuotantolaitoksen päästöistä talteen otettava hiilidioksidi ja Kemiran tehtaan tuotantoprosessin ylijäämävety.
Hiilidioksidi ja vety yhdistetään kemiallisessa synteesissä, josta saadaan välituotteena edelleen jalostettavaa synteettistä metanolia, josta voidaan valmistaa liikennepolttoaineita. Selvitystyössä tarkastellaan liikennepolttoaineiden valmistuksen mahdollisuutta ja kannattavuutta.
Selvitystyön päärahoitus tulee EAKR-rahoituksena Etelä-Karjalan maakuntaliitolta. Hankkeen kokonaisbudjetti on 320 000 euroa.
Rahoitusta tulee myös yrityksiltä, ja mukana ovat Finnairin lisäksi Finnsementti, Kemira Chemicals, Neste, St1, Wärtsilä ja Shellin tutkimuskeskus Hollannissa sekä paikalliset valmistavan teollisuuden yritykset Premekon, Terästorni, Jotex Works ja Refinec. Hankkeen kumppanina on myös Lappeenrannan kaupunki.
LUT-yliopisto vastaa selvitystyön käytännön toteutuksesta. Selvitys käsittää muun muassa laitoksen investointi- ja käyttökustannusten laskennan, teknologisten tuotantoprosessien mallinnukset, hiilineutraalien polttoaineiden markkinoiden kasvuennusteiden laskennan, vaihtoehtoisten liiketoimintamahdollisuuksien suunnittelun, sekä tuotannon ja eri lopputuotteiden kestävyystarkastelun.
LUT-yliopistossa on pilotoitu fossiilisia polttoaineita korvaavien hiilivetyjen tuotantoa laboratoriomittakaavassa vuodesta 2017 lähtien.
Lähde: LUT, Finnair
Kuva : LUT