Tallinkin uuden Helsinki-Tallinna-reitin laivan nimeksi ei tule ehdotettu Shuttle McShuttleface vaan MySTAR.
Yhtiön järjestämään nimikilpailuun tuli lähes 3 000 ehdotusta. MySTARin rakennustyöt käynnistyvät Suomessa Rauma Marine Constructions telakalla vuoden 2020 alussa. Laivan arvioidaan valmistuvan vuoden 2021 loppuun mennessä.
Tallink-konserni järjesti kesällä 2019 kaikille avoimen kilpailun uuden laivansa nimestä. Nimiehdotuksia tuli yli 2800 kappaletta noin 30 maasta eri puolilta maailmaa. Eniten ehdotuksia, voittajanimi MySTAR mukaan lukien, tuli Suomesta.
“Tiesimme, että Itämeren alueella on paljon laivafaneja, jotka osallistuisivat nimikilpailuun. Yllätyimme kuitenkin, miten paljon ehdotuksia tuli myös kauempaa eri puolilta maailmaa”, Tallink-konsernin toimitusjohtaja Paavo Nõgene iloitsee.
Yhtiön johto valitsi nimen kilpailusta tulleiden tuhansien ehdotusten joukosta.
“MySTARissa kiteytyy hienosti ajatus siitä, että laivamme ovat Itämeren tähtiä. Lisäksi siitä välittyy upeasti henkilökohtaisuus – haluamme, että jokainen matkustaja tuntee laivamme omakseen, Nõgene perustelee nimivalintaa.”
Nimiehdotuksissa toistuivat sanat star ja Baltic. Ympäristöön ja ekologisuuteen liittyviä etuliitteitä, kuten eco ja green, oli nimiehdotusten joukossa selvästi enemmän kuin vuonna 2016, jolloin Tallinkin Megastar-laiva sai nimensä kilpailun kautta.
MySTAR-nimiehdotuksen takana on suomalainen Marietta Kähärä. Palkinnoksi hän saa Tallink 30 -lahjapakkauksen sekä kutsun MySTARin neitsytmatkalle.
Perinteisten laivan nimien lisäksi kilpailussa nähtiin myös omaperäisiä ehdotuksia, kuten Speedy Gonzales, Great Finland, Queen Suomi, Suomenlinna, Mega Tallsinki Express, King Kong ja Sibelius. Eikä laivan nimikilpailu olisi mitään ilman legendaarista Boaty McBoatface -ehdotusta, joka oli väännetty luovasti muotoon Shuttle McShuttleface.
Lähde: Tallink
Jaa artikkeli: