Hyppää sisältöön
· Leena

Tampere-Pirkkalaan uudet lentomenetelmät

Tampere-Pirkkala lentoasemalla marraskuun alussa käyttöönotettavat uudet lentomenetelmät hyödyntävät satelliittipohjaista navigointijärjestelmää, minkä ansiosta lentäminen on entistä sujuvampaa myös huonoissa sääolosuhteissa.

”Uudistus parantaa lentoliikenteen sujuvuutta ja turvallisuutta haastavissa sääolosuhteissa ja vahvistaa lentoasemamme toimintavarmuutta. Tästä hyötyvät niin hub-liikenteemme, varakenttäpalvelumme kuin lentokoulutuskin”, sanoo Finavian aluejohtaja ja Tampere-Pirkkalan lentoaseman päällikkö Mari Nurminen.

Nurminen kertoo, että uudet lentomenetelmät auttavat lentäjiä laskeutumaan kiitotielle esimerkiksi sumussa ja lumisateessa. Ne tarjoavat aikaisempaa kattavammat mahdollisuudet tehdä maalaitteista riippumattomia mittarilähestymisiä kiitotien molemmista suunnista ja vähentää myötätuulilähestymisiä.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Uusien lähestymismenetelmien käyttöönotto on osa Finavian yli 15 miljoonan euron investointia, joka toteutettiin Tampere-Pirkkalassa vuoden 2018 aikana.

”Kiitotien uudelleen päällystyksen ja lentokoneiden kääntöpaikojen rakentamisen lisäksi uusimme myös muuta infrastruktuuria kuten kiitotien lähestymisvalojärjestelmän, joka mahdollistaa uusien lentomenetelmien täysimääräisen hyödyntämisen”, sanoo Nurminen.

Kiitotien lähestymisvalot on toteutettu energiatehokkaalla LED-tekniikalla, mikä vähentää energiankäyttöä. Lentoasemalla käytetty sähköenergia on tuotettu uusiutuvalla tuulienergialla, jolla voidaan pienentää lentoaseman toiminnasta syntyviä kasvihuonepäästöjä merkittävästi.

Nurmisen mukaan satelliittipohjaisia menetelmiä käytetään tulevaisuudessa eniten, ja perinteiset maalaitteita hyödyntävät menetelmät säilyvät vain osittain. Muilla Finavian lentoasemilla vastaavat lentomenetelmät on suunniteltu otettavan käyttöön ensi vuoden loppuun mennessä.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Kaiken kaikkiaan Finavia on viime vuosina investoinut Tampere-Pirkkalan kehittämiseen yli 20 miljoonaa euroa. Kiitotien ja liikennealueiden peruskorjauksen lisäksi on parannettu terminaalien asiakastiloja ja palveluja sekä investoitu ympäristövaikutusten vähentämiseen. Infrastruktuuria parantamalla on muun muassa varmistettu, että Tampere-Pirkkala voi toimia varakenttänä laajarunkokoneille.

Tampere-Pirkkalan lentomäärät ovat kasvaneet tammi-elokuun aikana yhteensä +15,3 prosenttia viime vuoden vastaavaan aikaan verrattuna. Koulutuslennot mukaan lukien nousuja ja laskeutumisia on ollut yhteensä 25 262.

Matkustajien määrä lentoasemalla on kasvanut vuoden alusta elokuun loppuun mennessä +7,5 prosenttia. Tuona aikana yhteensä noin 150 000 matkustajasta 2/3 lensi kansainvälisillä lennoilla ja 1/3 kotimaanlennoilla.

Leena