Englannista saamme terveiset Scancomingin Riikka Currie-Smithiltä.
Täällä Briteissä ihmiset ovat aika hyvin pysyneet kotona, kuten on käsketty.
Ruokakaupat, apteekit ja viinakaupat saavat olla auki. Mutta muuten kaikki on suljettu.
Ravintolat voivat tarjota take away – palvelua, kuten Suomessakin.
Olemme kaikki nyt neljättä viikkoa kotiarestissa, ja teen töitä kotoa käsin. Koko Scancomingin 8-henkinen tiimi on lomautettu.
Hallitus on luvannut kattaa lomautettujen työntekijöiden palkat 80 % ainakin kesäkuun loppuun asti. Se, miten työnantaja hakee palkkakulut valtiolta takaisin, on vielä epäselvää. Ne yritykset, joiden kassassa ei ole rahaa palkkoihin, eivät voi muuta kuin irtisanoa ihmiset.
Palkkaan sidottu pakollinen eläkemaksu jää kuitenkin yritysten maksettavaksi.
Kunnilta voi myös hakea apua toimistojen kiinteistöverojen maksamiseen.
Muuta rahallista apua ei valtiolta ole luvattu.
Viimeisen viikon aikana hallitukselta tullut viesti on muuttunut suht positiivisesta ja yrityksiä tukevasta, varovaisen negatiiviseksi. Nyt varoitellaan, että konkursseilta ei tulla välttymään. On jopa arvioitu, että kriisiä seuraava lama saattaa olla samaa luokkaa kun 1930-luvun Suuri lama.
Meillä kaikki varaukset on peruttu toistaiseksi toukokuun loppuun asti. Myös suurin osa kesäkuun varauksista on peruttu.
Jotkut ryhmät ovat siirtäneet matkansa toiveikkaasti syksylle.
Toistaiseksi kauppaa on menetetty muutaman miljoonan punnan verran, mutta pahoin pelkään, että summa tulee vielä nousemaan.
Suurin osa palveluntuottajista on ollut joustavia peruutusten suhteet. Ongelmia on ollut ja on edelleen isompien ketjujen kanssa kuten esim. Hilton, Travelodge, Jury’s & Leonardo’s Hotels jne.
Ne, jotka ovat luvanneet rahanpalautuksen, sanovat sen kestävän ainakin 2-3 kk ennen kuin näemme rahoja.
Osa pyytää, että hyväksyisimme hyvityslaskun ja osa on siirtänyt tämän vuoden ennakkomaksut ensi vuodelle, jonne olemme varanneet ryhmille uudet matkapäivät.
Ongelma on nyt se, että monet hotellit, ravintolat jne. eivät vastaa sähköposteihin eivätkä puhelimeen. Oli kyse sitten uusista varauksista tai rahojen palautuksesta.
Olen jahdannut asiakkaiden rahoja takaisin erittäin aktiivisesti ja maksanut ne heti takaisin asiakkaille, jos olen saanut rahat. En ole ottanut mitään toimistokuluja, vaan ainoastaan pankkikulut jotka joudun maksamaan.
Kova pähkinä purtavaksi ovat jalkapallo- ja teatteriliput.
Jalkapallokausi on ’keskeytynyt’, ja koska otteluita ei olla peruttu, ei rahoja myöskään saa takaisin. Klubit sanovat, että ottelut tullaan pelaamaan ’ennemmin ja myöhemmin’ jolloin ostetut liput ovat sitten voimassa.
Asiakkaillamme on näissä paljon rahaa kiinni!
Teatterit ja vastaavat maksavat lippuja takaisin pikkuhiljaa, sitä mukaa kun esityspäivä on ohi – eli vaikka nyt tiedetään, että teatteri on kiinni toukokuun loppuun asti, osa ei anna palautusta ennen kuin vasta kuun lopussa.
Edinburgh Military Tattoo ilmoitti viime viikolla, että elokuun Tattoo on peruttu. Rahanpalautusta eivät kuitenkaan luvanneet kuin vasta kesäkuussa.
Skotlannin palvelutuottajat ovat olleet niitä hankalimpia. Siellä on koko sesonki jo menetetty ja monet pienemmät toimijat menevät taatusti konkurssiin tai joutuvat vain lopettamaan toimintansa.
UKInbound ja Visit Britain ovat olleet koko alalle suurena apuna. He pitävät meidät ajan tasalla, järjestävät webinaareja ja ohjaavat konkreettisesti yrittäjiä avun pariin.
Olen todella iloinen siitä, että asiakkaamme ovat ymmärtäneet tilanteemme. Monet ovat myös sanoneet kuinka kiitollisia he ovat siitä, että heillä on joku kontakti kohdemaassa hoitamassa heidän asioitaan.
Veikon esimerkkiä seuraten teemme kaikkemme asiakkaidemme eteen, oli tilanne tai vuorokauden aika mikä hyvänsä.
Näyttää kuitenkin valitettavasti siltä, että tilanne paranisi vasta syksyllä. Nyt aika meneekin siis rahanpalautuksia metsästäen ja ensi vuoden kiertomatkareittejä suunnitellen.
Jaa artikkeli: