Hyppää sisältöön
· Leena Aalto

Toukokuun lentoliikenne lähentelee jo  vuotta 2019

Traficomin Jari Pöntisen mukaan lentoliikenne oli jo pandemian jäljiltä hyvällä mallilla, kunnes 24.2.2022 tilanne muuttui dramaattisesti.

  • Ukrainan ilmatila suljettiin siviilikoneilta
  • Helmikuun lopulla venäläiset koneet asetettiin lentokieltoon EU:n alueella sekä Briteissä, Norjassa ja Islannissa
  • Vastatoimena Venäjä sulki ilmatilan EU:n toimijoilta sekä Brittien, Norjan ja Islannin koneilta

 

Venäjän ilmatilan sulkeutuessa Suomesta lähtevien kaukolentojen määrä vähentyi dramaattisesti, mikä on vaikuttanut myös Helsinki-Vantaan asemaan suosittuna gateway-kenttänä.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Ilmatilan sulku vaikutti myös eurooppalaisten koneiden määrään Suomen ilmatilassa, mikä on edelleen vaikuttanut ilmatilan käytöstä saatuihin maksuihin.

Venäjän ilmatilan sulun vuoksi lentoajat Suomesta Aasiaan ovat pidentyneet huomattavasti. Helsinki-Tokio lentoaika on nyt 286 minuuttia, eli lähes viisi tuntia normaalia pidempi. Lento lennetään pohjoisnavan kautta.

Pariisi-Tokio lento kulkee Ukrainan ja Venäjän ilmatilan eteläpuolelta, ja se on pidentynyt vain 150 minuuttia, eli 2 tuntia 30 minuuttia.

Ylilentokielto ei koske muun muassa kiinalaisia koneita, jotka hyötyvät nyt tilanteesta.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Helmikuun lopun notkahduksen jälkeen lentoliikenne on ollut vahvassa kasvussa. Toukokuun lopulla liikenne oli jo 85 % vastaavaan ajankohtaan vuonna 2019 verrattuna.

Leena Aalto

Ikkunapaikan konkari jo vuodesta 1998. Lehden pitkäaikainen päätoimittaja ja nykyinen advisor, joka seuraa edelleen tiiviisti matkailualan tapahtumia ja trendejä.