Traficomin Jari Pöntisen mukaan lentoliikenne oli jo pandemian jäljiltä hyvällä mallilla, kunnes 24.2.2022 tilanne muuttui dramaattisesti.
- Ukrainan ilmatila suljettiin siviilikoneilta
- Helmikuun lopulla venäläiset koneet asetettiin lentokieltoon EU:n alueella sekä Briteissä, Norjassa ja Islannissa
- Vastatoimena Venäjä sulki ilmatilan EU:n toimijoilta sekä Brittien, Norjan ja Islannin koneilta
Venäjän ilmatilan sulkeutuessa Suomesta lähtevien kaukolentojen määrä vähentyi dramaattisesti, mikä on vaikuttanut myös Helsinki-Vantaan asemaan suosittuna gateway-kenttänä.
Ilmatilan sulku vaikutti myös eurooppalaisten koneiden määrään Suomen ilmatilassa, mikä on edelleen vaikuttanut ilmatilan käytöstä saatuihin maksuihin.
Venäjän ilmatilan sulun vuoksi lentoajat Suomesta Aasiaan ovat pidentyneet huomattavasti. Helsinki-Tokio lentoaika on nyt 286 minuuttia, eli lähes viisi tuntia normaalia pidempi. Lento lennetään pohjoisnavan kautta.
Pariisi-Tokio lento kulkee Ukrainan ja Venäjän ilmatilan eteläpuolelta, ja se on pidentynyt vain 150 minuuttia, eli 2 tuntia 30 minuuttia.
Ylilentokielto ei koske muun muassa kiinalaisia koneita, jotka hyötyvät nyt tilanteesta.
Helmikuun lopun notkahduksen jälkeen lentoliikenne on ollut vahvassa kasvussa. Toukokuun lopulla liikenne oli jo 85 % vastaavaan ajankohtaan vuonna 2019 verrattuna.
Jaa artikkeli: