Nopeat junat ovat tulleet viime vuosina yhä suositummiksi etenkin Manner-Euroopassa liikuttaessa. Monet lentoyhtiöt karsivat lyhyitä pomppulentoja ja suosittelevat junan käyttöä. Myös ilmastotavoitteisiin pääseminen edellyttää juniin siirtymistä.
Trans Europe Express -junat olivat aikanaan nopean junamatkustamisen ikoneita. Syvänpunaiset veturit kiidättivät matkustajian 1960- ja 70-luvulla Pohjois-Ruotsista Etelä-Italiaan ja Länsi-Espanjasta Itävallan itäosiin saakka.
TEE-junat lakkautettiin vuonna 1995, mutta näyttää siltä, että ne ovat tekemässä paluuta. Ilmastokriisin aikakaudella tarve tarjota nopea ja edullinen vaihtoehto lento- ja automatkoille on suurempi kuin koskaan. Ranskassa ei enää lennetä lyhyitä kotimaan lentoja, ja Espanja suunnittelee samaa. Finnair on korvannut osan Turun ja Tampereen lennoista bussiyhteydellä. Lentoja korvataan nyt maakuljetuksilla yhä useammin.
Saksassa on alettu puhua Trans Europe Express -junien elvyttämisestä, sillä se voisi osoittautua keskeiseksi keinoksi hiilineutraaliuden saavuttamiselle EU:ssa vuoteen 2050 mennessä. Tällä hetkellä vain kahdeksan prosenttia kaikista EU:n sisäisistä matkoista tehdään rautateitse, ja tämän osuuden on oltava paljon suurempi, jos EU aikoo saavuttaa päästötavoitteensa.
Koko Eurooppa
Trans Europe Express -junat liikennöivät 1970-luvun huippuvuosinaan 31 reittiä ja kattoivat 130 kaupunkia. Tuolloin sen dieseljunat olivat nopeampia ja ylellisempiä kuin mitkään muut junat.
Suunnitelmat uudesta TEE 2.0:sta ovat hyvässä vauhdissa, ja useiden EU:n jäsenvaltioiden liikenneministerit ovat viime vuonna allekirjoittaneet aiesopimuksen sen perustamisesta. Kukin juna yhdistäisi vähintään kolme jäsenvaltiota. Junien nopeus olisi vähintään 160 km/h. Junissa olisi ravintolavaunut ja ilmainen netti ja osassa junista olisi myös makuuvaunut.
Jos kaikki menee suunnitelmien mukaan, voimme nähdä legendaariset Trans Europe Expressit takaisin raiteilla jo vuonna 2025.