Hyppää sisältöön
· Leena

Tulevaisuus tehdään kongresseissa

Kokousalan valtakunnallinen markkinointiorganisaatio Finland Convention Bureau (FCB) järjesti Helsingissä seminaarin alan vaikuttajille. Aiheena olivat kongressien tulevaisuuden vaateet ja mahdollisuudet.

”Kuluvan kesän aikana Suomi on ollut voimakkaasti kansainvälisen median keskiössä. Maamme, vieraanvaraisuutemme, positiivinen outoutemme ja taitomme järjestää puitteet huippukokoukselle vahvistivat Suomi-kuvaa vaativien tapaamisten osaajamaana. Uskon, että tämäkin kansainvälisen tietoisuuden kasvu kasvattaa laaja-alaisesti Suomen vetovoimaisuutta kansainvälisten kongressien ja kokousten kohteena. Suomeen halutaan nyt tulla,” sanoo Finland Covention Bureaun vastaava Mervi Toivonen.

Vuoden 2017 kansainvälisen tilaston mukaan Suomi oli jälleen yksi suosituimmista ja halutuimmista kongressikohteista Euroopassa – maailmanlistalla Tukholman kanssa jaetulla sijalla 19.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

”Ilman tieteitä ja tieteentekijöitä kongressien saaminen Suomeen olisi vaikeaa. Kongressien mahdollistamat ihmisten kohtaamiset ja avoin tiedonsiirto edistävät tieteellistä tutkimusta ja avaavat mahdollisuuden tieteiden ja maiden rajat ylittävälle yhteistyölle,” uskoo Tiina Kosunen, Head of Development, International Affairs, University of Helsinki.

Avaus puheenvuorossaan Business Finlandin alaisen Visit Finlandin johtaja Paavo Virkkunen muistutti kuulijoita siitä, kuinka dynaaminen maa Suomi on. ”Kahdessa viikossa järjestettiin presidenttien Putin ja Trump tapaaminen. Ja millä ammattitaidolla”.

Pääpuhujana oli Matthias Schultze, Managing Director, GCB German Convention Bureau e.V. Hän keskittyi pohtimaan tulevaisuuden tapahtumia ja kongresseja. Miten interaktiivisuus ja uusi IT-tekniikka muuttavat tapahtumia? Tulevatko seuraavaksi hybridi-kongressit ja virtuaalikokoukset, joissa ei osallistujan tarvitse olla enää fyysisesti läsnä.

Carolina Islas Sedano, PhD, Department of Future Technologies, University of Turku, vei osallistujat mukaansa roadtripille Suomeen. Elokuussa järjestetyn kierroksen teema oli Co-creating on-the-road ICT solutions to promote Sustainable Tourism in World Heritage Sites. Toimistobussissa tehtiin ryhmätöitä ja kuultiin luentoja eri aloilta.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Päivän teeman summasi vakuuttavasti teema-asiantuntija Pia Heikkurinen Sitrasta. ”Vaikka kaikki on hyvin ja vauhti kova, nyt on lisättävä kaasua”. Pia totesi, että Suomi on menestystarina ja tarinan pitää jatkua. Esimerkkinä menestyksestä hän kertoi, kuinka kymmenen vuoden lobbauksen jälkeen Suomi järjestää seuraavat kolme vuotta Case HIMSS & Health 2.0 Europe konferenssit.
HIMMS on maailman suurin terveydenhuollon kattojärjestö ja konferenssiin odotetaan 5000 – 10 000 osallistujaa 11. – 13.6.2019.

Teppo Viiperi
Leena