Hyppää sisältöön
· Leena Aalto

Tunnissa Pariisista Berliiniin

Kuvittele astuvasi pyöreään kapseliin Pariisissa ja otta­vasi pienet nokoset. Runsaan tunnin kuluttua heräisit jo Ber­liinissä, nopeammin kuin nykyisin lentäen.

Tällaista tulevaisuutta kuvailee Hyperloop -junaa suunnit­televa espanjalainen Zeleros-yhtiö. Hyperloop on itse asiassa parisa­taa vuotta vanha keksintö, mutta sitä ei vielä ole kaupallises­sa käytössä.

 

Hyperloop-junassa kapseli kulkee magneettisen levitaation tai ilmalaakereiden varassa jopa 1 000 km tuntino­peudella putkessa, jossa on minimaalinen ilmanvastus.

 

Sähkökäyttöisenä Hyperloop on paitsi nopea myös ympäris­töystävällinen. Modernin ajan Hyperloop -lähettiläs on Teslan pääomistaja Elon Musk. Hän on ehdottanut vastaavaa yhteyt­tä San Franciscon ja Los Angelesin välille. Intiassakin on jo Hyperloop-projekti.

Zelerosin suunnittelemat kapselit pystyisivät kuljettamaan jopa 200 matkustajaa 1 000 kilometrin tuntinopeudella. Hyperloop on 100-prosenttisesti sähkökäyttöinen, mikä tarkoittaa, että uusiutuvalla energialla varustettuna se voisi olla huomattavan hyväksi ympäristölle.

 

Juuri nyt lentokoneeton tulevaisuus vaikuttaa houkuttelevalta muustakin syystä kuin vain planeetan pelastamiseksi. Sen jälkeen, kun lentomatkustamisen kysyntä palasi pandemian jälkeen, ilmailuala on kamppaillut myöhästymisten, peruutusten, kadonneiden matkatavaroiden ja pitkien jonojen kanssa.

 

Zeleros suunnittelee maailmanlaajuista putkiverkostoa, joka voisi lyhentää matka-aikoja kaupunkien välillä ympäri maailmaa. Esimerkiksi reitit San Francisco-Los Angeles, Pariisi-Barcelona, Sydney-Melbourne ja Boston-Washington DC voisivat lyhentyä alle tuntiin.

Zelerosin suunnitelmien toteutumisajankohta ei ole vielä tiedossa, mutta lisätietoja suunnitelmista ja laajemmasta verkostosta saat täältä.

Leena Aalto

Ikkunapaikan konkari jo vuodesta 1998. Lehden pitkäaikainen päätoimittaja ja nykyinen advisor, joka seuraa edelleen tiiviisti matkailualan tapahtumia ja trendejä.