Kuvittele astuvasi pyöreään kapseliin Pariisissa ja ottavasi pienet nokoset. Runsaan tunnin kuluttua heräisit jo Berliinissä, nopeammin kuin nykyisin lentäen.
Tällaista tulevaisuutta kuvailee Hyperloop -junaa suunnitteleva espanjalainen Zeleros-yhtiö. Hyperloop on itse asiassa parisataa vuotta vanha keksintö, mutta sitä ei vielä ole kaupallisessa käytössä.
Hyperloop-junassa kapseli kulkee magneettisen levitaation tai ilmalaakereiden varassa jopa 1 000 km tuntinopeudella putkessa, jossa on minimaalinen ilmanvastus.
Sähkökäyttöisenä Hyperloop on paitsi nopea myös ympäristöystävällinen. Modernin ajan Hyperloop -lähettiläs on Teslan pääomistaja Elon Musk. Hän on ehdottanut vastaavaa yhteyttä San Franciscon ja Los Angelesin välille. Intiassakin on jo Hyperloop-projekti.
Zelerosin suunnittelemat kapselit pystyisivät kuljettamaan jopa 200 matkustajaa 1 000 kilometrin tuntinopeudella. Hyperloop on 100-prosenttisesti sähkökäyttöinen, mikä tarkoittaa, että uusiutuvalla energialla varustettuna se voisi olla huomattavan hyväksi ympäristölle.
Juuri nyt lentokoneeton tulevaisuus vaikuttaa houkuttelevalta muustakin syystä kuin vain planeetan pelastamiseksi. Sen jälkeen, kun lentomatkustamisen kysyntä palasi pandemian jälkeen, ilmailuala on kamppaillut myöhästymisten, peruutusten, kadonneiden matkatavaroiden ja pitkien jonojen kanssa.
Zeleros suunnittelee maailmanlaajuista putkiverkostoa, joka voisi lyhentää matka-aikoja kaupunkien välillä ympäri maailmaa. Esimerkiksi reitit San Francisco-Los Angeles, Pariisi-Barcelona, Sydney-Melbourne ja Boston-Washington DC voisivat lyhentyä alle tuntiin.
Zelerosin suunnitelmien toteutumisajankohta ei ole vielä tiedossa, mutta lisätietoja suunnitelmista ja laajemmasta verkostosta saat täältä.
Jaa artikkeli: