Hyppää sisältöön
SMAL Spring Conference Antalya
· Riikka Krenn

Turkin matkailu tähtää kasvuun

Turkissa vieraili viime vuonna yli 123 000 suomalaista. Maan panostukset matkailumarkkinointiin ovat valtavat, ja kasvua halutaan houkutella myös Pohjoismaista.

Turkki on globaalissa mittakaavassa merkittävä matkailupeluri. Se on tilastollisesti koko maailman neljänneksi suosituin kohdemaa, jossa vierailee lähes 62 miljoonaa kansainvälistä kävijää vuodessa. Yksin Antalyan alueella käy 17 miljoonaa matkailijaa vuodessa.

Turkin valtion matkailuviranomaisten panostuksista maan markkinointiin kertoi SMALin kevätkokouksen vieraana Turkin kulttuuri- ja matkailuministeriön vt. pääjohtaja Sinan Seha Türkseven.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Panostukset matkailumarkkinointiin ovat mittavat. Turkki näkyy massiivisilla kampanjoilla eri puolilla maailmaa – näyttävät spotit ovat pyörineet hintavilla mainospaikoilla esimerkiksi Yhdysvaltojen vaalilähetyksissä. Näkyvyys on monikanavaista ja Go Türkiye panostaa myös sosiaaliseen mediaan.

TikTokissa Turkkia seuraa 4,52 miljoonaa ihmistä ja YouTubessa 5,15 miljoonaa. Näissä kanavissa Turkki on globaalisti kohdeorganisaatioiden seuratuin. Korkealla se on myös Instagramissa, jossa vain Australia 5,86 miljoonalla seuraajalla yltää Turkin 5,81 miljoonan ohi.

Turkin suurimmat markkinat ovat edelleen Eurooppa, Lähi-itä ja Keski-Aasia, mutta vuonna 2024 Pohjois-Amerikassa, Intiassa ja Kiinassa nähtiin kasvua. Pohjoismaiden yleisöt ovat yksittäin pieniä, mutta silti ne muodostavat kiinnostavan kohderyhmän. Heille tarjolla oleva matkavalikoima laajenee uusien toimijoiden, kuten syksyllä 2024 aloittaneen Neckermann Nordicin myötä.

Antalya vetää suomalaisia

Suomalaisia Turkissa vieraili viime vuoden aikana tarkkojen tilastojen mukaan kaikkiaan 123 414. Kasvua edellisvuodesta oli 5,37 prosenttia. Koronaa edeltävien huippuvuosien lukemista ollaan vielä kaukana – tuolloin mittakaava oli jopa 250 000 suomalaismatkailijaa vuodessa. Kasvu on kuitenkin ollut tasaista pandemian taituttua, ja luvut ovat vuosi vuodelta kiivenneet takaisin ylöspäin.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Turkkiin vetävät edullinen hintataso, varsin aurinkovarma ilmasto ja hyvät mahdollisuudet esimerkiksi golfaamiseen.

Antalyan aurinkorantojen alue maan etelärannikolla on ylivoimaisesti tärkein kohdealue suomalaisille: jopa 83,1 % vierailuista kohdistuu sinne. Toisena tulee Istanbul (7,2 %) ja kolmantena Muǧla (5,4 %). Muut kohteet jäävät alle yhden prosentin osuuksiin. Suorin lennoin Suomesta Turkkiin liikennöivät Finnairin ja Turkish Airlinesin ohella Pegasus, SunExpress ja Sunclass Airlines.

Kuva: Riikka Krenn

Artikkeli on julkaistu Ikkunapaikassa 3/2025

Ikkunapaikan päätoimittaja Riikka Krenn
Riikka Krenn

Riikka Krenn on Ikkunapaikan päätoimittaja, joka seuraa matkailualan tapahtumia tarkalla silmällä ja uteliaalla mielellä.