Hyppää sisältöön
· Leena Aalto

Tutkimus: Kesä 2022 lupaa hyvää matkailualalle

ITB Berlinin ja Statista Q:lla teettämä matkailun ennuste lupaa hyvää kesää.

Statistan Mobility Market Outlook (MMO) ennustaa, että maailmanlaajuinen matkailuala kasvaa 48 prosenttia ja saavuttaa 637 miljardia dollaria vuonna 2022.

Vuonna 2023 se ylittää pandemiaa edeltävän tason noin viidellä prosentilla ja saavuttaa lähes 756 miljardia dollaria.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Eniten kasvua ennustetaan vuonna 2022 risteilyalalle (180 prosenttia edellisvuodesta) ja hotellialalle (57 prosenttia). Hotelliala edustaa suurinta matkailumarkkinasegmenttiä ja ylittää todennäköisesti yksityismajoituksen ja loma-asunnot sekä valmismatkat.

Samaan aikaan MMO ennustaa, että yksityismajoituksen ja loma-asuntojen markkinat ylittävät 81 miljardin dollarin kokonaisliikevaihdon, mikä on vain kaksi prosenttia vähemmän kuin markkinavolyymi vuonna 2019.

Ukrainan sota tuskin vaikuttaa vakavasti matkailualaan

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Koska näissä ennusteissa ei oteta huomioon Ukrainan sodan vaikutusta, kysymys kuuluu, vaikuttaako se maailmanlaajuisesti matkailu- ja matkailualaan pitkällä aikavälillä – ja jos vaikuttaa, niin millä tavoin?

Kansainvälisen siviili-ilmailujärjestön (ICAO) analyysin mukaan koronavirus-pandemian lisäksi tapahtumat, joilla oli suurin pitkän aikavälin vaikutus maailmanlaajuiseen siviili-ilmailuun, olivat IT-kuplan puhkeaminen vuonna 2000 ja syyskuun 11. päivän 2001 terrori-iskut.
Vuosina 2001 ja 2002 lentomatkustajien määrä väheni maailmanlaajuisesti yhden prosentin edellisvuodesta, mikä keskeytti hetkeksi lentomatkustuksen kasvusuuntauksen, mutta palasi sitten kriisiä edeltäneelle tasolle ja ylitti sen vuonna 2004.

UNWTO:lta saatujen tietojen mukaan vuonna 2019 Venäjän ja Ukrainan osuus oli kolme prosenttia maailman matkailumenoista kansainvälisiin matkoihin. Olettaen, että sota ei leviä muille alueille, on epätodennäköistä, että se vaikuttaa vakavasti maailmanlaajuiseen matkailualaan. On kuitenkin mahdollista, että kriisillä voi olla suurempi vaikutus yksittäisiin markkinoihin.

Kyproksen valtiovarainministeri Konstantinos Petridisin mukaan venäläisten matkailijoiden osuus kansainvälisistä matkailijoista on noin 25 prosenttia. Heidän poissaolonsa voi maksaa Kyprokselle jopa kaksi prosenttia bruttokansantuotteesta.

Turkin kulttuuri- ja matkailuministeriön mukaan maassa vieraili viime vuonna yli 4,5 miljoonaa venäläisturistia ja kaksi miljoonaa Ukrainasta – yhteensä lähes 30 prosenttia maassa lomailevista ulkomaisista matkailijoista.
Toisin kuin Kypros, Turkin hallitus ei ole vielä asettanut pakotteita Venäjää vastaan, joten on epäselvää, kuinka voimakkaasti Turkin matkailuala kärsii.

Lentoyhtiöt voivat odottaa ennätyskesää

Raportissa tarkastellaan lähemmin saksalaisten matkustusta. Kriiseistä huolimatta saksalaiset näyttävät löytäneen uudelleen matkustushalunsa ja lomailun. Statistan maailmanlaajuisen kuluttajatutkimuksen (GCS) mukaan yli 62 prosenttia saksalaisista suunnittelee vähintään yhtä matkaa seuraavien 12 kuukauden aikana.

Saksan ilmailuliiton mukaan tarjolla olevien lentopaikkojen määrä on kasvanut kolme prosenttia kesään 2019 verrattuna. Markkinajohtaja Eurowingsin johtaja Jens Bischof sanoi Deutsche Presseagenturin haastattelussa: “Kahden vuoden pandemian jälkeen miljoonat ihmiset haluavat vihdoinkin päästä lomalle tai tavata tärkeitä liikekontaktejaan jälleen kasvotusten.” Eurowings lentääkin maaliskuusta alkaen useampiin kohteisiin kuin koskaan aiemmin.
Eurowingsin mukaan lomailijoiden painopiste on Välimerellä. Suosituimpia kohteita ovat Espanja, Portugali, Kreikka ja Italia. Euroopan kohteet ovat yleensä korkealla saksalaisten lomailijoiden listalla.
GCS:n mukaan 54 prosenttia tänä vuonna matkustavista aikoo lomailla Euroopassa ja 18 prosenttia Aasiassa, joka sijoittui toiseksi.

Covid muutti paljon – mutta ei kaikkea

Ei ole mikään yllätys, että pandemia on muuttanut perusteellisesti lomailijoiden matkustuskäyttäytymistä sekä kotimaan että kansainvälisillä markkinoilla. GCS:n mukaan pandemia on vaikuttanut 90 prosentin matkustajien matkustuskäyttäytymiseen Saksassa, Yhdistyneessä kuningaskunnassa ja Yhdysvalloissa. Vaikutus näyttäisi olevan pitkäaikainen: vain 31 prosenttia haastatelluista ei usko, että muutokset matkustuskäyttäytymisessä olisivat pysyviä.

Jotkin asiat pysyvät kuitenkin ennallaan. Kuten Eurowingsin lentokohteet ja GCS:n tulokset näyttävät osoittavan, matkakohteen valinnan syyt eivät ole juuri muuttuneet. Vuonna 2022 samoin kuin vuonna 2019 saksalaisten mainitsemat viisi tärkeintä kriteeriä lomakohteen valinnassa ovat: sää, luonto, henkilökohtainen turvallisuus matkakohteessa, paikalliset nähtävyydet ja hinta.

Hintojen osalta 36 prosenttia saksalaisista haastatelluista haluaa käyttää lomamatkoihin enemmän rahaa kuin ennen pandemiaa, 31 prosenttia saman verran ja 31 prosenttia pyrkii käyttämään vähemmän.
Yhteenvetona voidaan sanoa, että 50 prosenttia matkustajista aikoo käyttää yli 2 000 euroa itseensä ja perheeseensä, ja 17 prosenttia aikoo käyttää yli 3 000 euroa. Matkailuala voikin odottaa, että liiketoiminta palaa kesän aikana ennalleen ja jopa nousee ennen pandemiaa vallinneelle tasolle.

Lähde: ITB Berlin

Leena Aalto

Ikkunapaikan konkari jo vuodesta 1998. Lehden pitkäaikainen päätoimittaja ja nykyinen advisor, joka seuraa edelleen tiiviisti matkailualan tapahtumia ja trendejä.