Kansainvälinen ilmakuljetusliitto (IATA) kritisoi Yhdysvaltain liikenneministeriön (US Department of Transportation) ja Bidenin hallinnon päätöstä nostaa lentomatkustamisen hintaa velvoittamalla lentoyhtiöt maksamaan matkustajille rahallisia korvauksia lennon viivästymisestä ja peruuntumisesta nykyisen huolenpidon lisäksi. Aiemmin tällä viikolla annetun ilmoituksen mukaan sääntö otettaisiin käyttöön myöhemmin tänä vuonna.
Liikenneministeriön peruutusten ja viivästysten tilastot osoittavat, että 10 suurinta yhdysvaltalaista lentoyhtiötä tarjoaa jo nyt aterioita tai käteisseteleitä asiakkaille pitkien viivästysten aikana, ja yhdeksän niistä tarjoaa myös ilmaisen hotellimajoituksen matkustajille, joita yön yli kestävä peruutus koskee.
“Lentoyhtiöt tekevät kovasti töitä saadakseen matkustajansa ajoissa määränpäähänsä ja tekevät parhaansa minimoidakseen viivästysten vaikutukset. Lentoyhtiöillä on jo taloudellisia paineita, jotta matkustajat pääsevät määränpäähänsä suunnitellusti. Myöhästymisten ja peruutusten hallinta on lentoyhtiöille hyvin kallista. Matkustajat voivat myös kääntyä muiden lentoyhtiöiden puoleen, jos he eivät ole tyytyväisiä palvelutasoon. Tämän uuden asetuksen aiheuttamat lisäkustannukset eivät luo uutta kannustinta, vaan todennäköisesti vaikuttaa lippujen hintoihin”, sanoi IATA:n pääjohtaja Willie Walsh.
Useimmat tilanteet eivät kuitenkaan kuuluisi tämän asetuksen soveltamisalaan, sillä sää aiheuttaa suurimman osan lentomatkojen viivästymisistä ja peruutuksista. Myös lennonjohtajapula vaikutti viime vuoden myöhästymisiin, ja se on ongelma myös vuonna 2023, kuten ilmailuhallinto on myöntänyt, kun se pyysi lentoyhtiöitä vähentämään New Yorkin metropolialueen lentoja. Kiitoteiden sulkemiset ja laiteviat vaikuttavat myös viivästyksiin ja peruutuksiin. Lisäksi lentokoneiden valmistukseen liittyvät toimitusketjuongelmat ovat johtaneet lentokoneiden toimitusten viivästymisiin ja varaosapulaan, joihin lentoyhtiöt eivät voi juurikaan vaikuttaa, mutta jotka vaikuttavat liikennöintiin.
Vaikka liikenneministeriö huomauttaa, että lentoyhtiöt ovat vastuussa matkustajille maksettavista korvauksista vain sellaisista viivästyksistä ja peruutuksista, joista lentoyhtiön katsotaan olevan vastuussa, ankarilla sääoloilla ja muilla ongelmilla voi olla kerrannaisvaikutuksia päiviä tai jopa viikkoja myöhemmin, jolloin yksittäisen syyn erottaminen voi olla vaikeaa tai mahdotonta.
Kokemus on lisäksi osoittanut, että tällaisilla rangaistusluonteisilla säännöksillä ei ole vaikutusta lentojen myöhästymisten ja peruutusten määrään. Euroopan komission vuonna 2020 julkaiseman Euroopan unionin matkustajien oikeuksia koskevan asetuksen perusteellisessa tutkimuksessa todettiin päinvastainen tilanne. Peruutukset kaiken kaikkiaan lähes kaksinkertaistuivat 2011 vuoden 67 000:sta 131 700:een vuonna 2018. Sama tapahtui lentojen myöhästymisten kohdalla, jotka nousivat 60 762:sta 109 396:een. Vaikka lentoyhtiöistä johtuvien myöhästymisten osuus prosentteina kaikista myöhästymisistä supistui, raportin mukaan tämä johtui poikkeuksellisiksi olosuhteiksi luokiteltujen myöhästymisten – kuten lennonjohdon ruuhkan – lisääntymisestä.
“Ilmailu on hyvin integroitunutta toimintaa, johon osallistuu useita eri osapuolia, joista jokaisella on tärkeä tehtävä lentoliikenteen sujuvan toiminnan varmistamisessa. Sen sijaan, että Bidenin hallinto niputtaa lentoyhtiöitä, kuten tässä ehdotuksessa varmasti tehdään, sen pitäisi pyrkiä varmistamaan, että FAA:n (Federal Aviation Administration) rahoitus on täysimääräinen, että lennonjohtajien henkilöstöä on tarpeeksi ja että vuosikymmeniä viivästynyt FAA:n NextGen-lennonjohto-ohjelman nykyaikaistaminen saadaan päätökseen”, Walsh sanoi.
Lähde: IATA
Jaa artikkeli: