Kilpailu- ja kuluttajavirasto tiedottaa, että Alankomaihin sijoittunut Otravo B.V. on asetettu konkurssiin 20.12.2022.
Yritys oli yksi Euroopan suurimmista matkapalveluja välittävistä toimijoista. Sen brändejä ovat Travelgenio.com, Tripmonster.com, Travel2be.com, Vliegtickets.nl, Vliegtickets.be, Flygstolen.se, Greitai.lt, Bookinghouse.ee ja Flysiesta.lv.
Lentojen lisäksi sivustojen kautta pystyi varaamaan muun muassa majoitus- ja autonvuokrauspalveluja.
Otravon konkurssin takia Euroopan kuluttajakeskusten verkosto (ECC-Net) ei voi enää sovitella näitä välittäjiä koskevia kuluttajariitoja.
Otravo on 16.12.2022 julkaissut englanninkielisen tiedotteen, jossa annetaan asiakkaille ohjeita muun muassa varatuista lentolipuista ja niitä koskevista lisäpalveluista.
KKV:n täydennetyt ohjeet:
Tilattua palvelua koskeva varaus on vahvistettu – yhteys palveluntarjoajaan
Jos olet ostanut palvelun, esimerkiksi lentokuljetuksen tai majoituksen, joltakin edellä mainituista välittäjistä ja saanut siitä vahvistuksen, sinun kannattaa tiedustella varmuuden vuoksi suoraan palveluntarjoajalta (esimerkiksi lentoyhtiö tai majoitusliike), mikä varauksen tila on. Varmista myös, että palveluntarjoajalla on ajantasaiset yhteystietosi.
Muutosten tekeminen varaukseen ja maksunpalautus tapahtuvat palveluntarjoajan kautta, sillä matkavaraussivustojen oma asiakaspalvelu ei ole enää toiminnassa.
Tilattua palvelua ei ole toimitettu – muista luotonantajavastuu
Jos olet maksanut esimerkiksi toimittamatta jääneet lentoliput luotolla, voit kääntyä luotonantajan puoleen. Luotonantaja on myyjän konkurssitilanteessa velvollinen palauttamaan maksun kuluttajalle luotonantajavastuun nojalla.
Jos palvelu on maksettu pankkikortilla, ole yhteydessä omaan pankkiisi. Joidenkin pankkien sopimusehtojen mukaan vastaavia maksunpalautusperiaatteita kuin luotolla maksettaessa noudatetaan myös pankkikorttimaksuissa.
Vaatimuksen esittäminen konkurssipesälle – varaudu pitkään käsittelyaikaan
Kuluttaja voi esittää maksunpalautusvaatimuksensa Otravon konkurssipesälle Alankomaihin, jos tilattu palvelu jää toimittamatta eikä luotonantajan tai oman pankin puoleen kääntyminen tuota tulosta. On hyvä kuitenkin tiedostaa, että kuluttajan asema konkurssitilanteessa on useimmiten heikko. Myös itse menettelyssä voi kulua jopa useita vuosia.
Pesänhoitajan yhteystiedot:
D.J. van Dongen (De Vos & Partners), [email protected]
Vaatimus konkurssipesälle kannattaa tehdä ensi tilassa. Sähköpostissa voi hyödyntää oheista englanninkielistä mallia, johon tulee täyttää omaa tapausta koskevat tiedot. Mallipohjassa vaadit, että sinulle palautetaan kauppahinta, jos sopimusta ei täytetä. Liitä hakemukseesi asiaankuuluvat liitteet.
Lähde: Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV)
Jaa artikkeli: