Hyppää sisältöön
· Leena

Uusi liikennelaki pelästytti matkailupalveluiden tarjoajat

Kahden viikon päästä voimaan tuleva liikennepalvelulaki ehti pelästyttää sesonkin alkuun valmistautuvat matkailupalveluiden tuottajat.

Lain astuessa voimaan heinäkuun alussa jokaisella matkailijoita kuljettavalla yrityksellä tulee olla taksiliikennelupa.

Ennen viime hetken muutosta laki vaati myös jokaiselta kuljettajalla ajoluvan. Sen hankkiminen on kohtuullisen vaativaa, ja siihen vaadittava taksinkuljettajan koe on mahdollista suorittaa vain suomeksi ja ruotsiksi. Matkaoppaina toimivat usein ulkomaalaiset työntekijät, joille luvan suorittaminen ei ole edes mahdollista.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Viime hetkellä tehdyn muutoksen myötä koti- ja matkailupalveluyritysten osana palvelukokonaisuutta tarjoamissa kuljetuksissa kuljettaja ei tarvitsisi jatkossakaan taksinkuljettajan ajolupaa. Yritykset tarvitsisivat kuitenkin taksiluvan.

Ministeri Berner toteaa, että taksisääntelyn muutoksen vaikutus matkailuyrityksiin on ollut koko ajan ministeriön tiedossa. Sen vuoksi matkailuyrityksiä koskeva helpotus sisältyi jo alun perin lausuntokierroksella olleeseen liikennepalvelulakiluonnokseen. Se ei kuitenkaan silloin saanut poliittista hyväksyntää eikä ehdotusta sisällytetty lopulliseen hallituksen esitykseen.

“On hienoa, että tämä asia saadaan nopeasti ratkaistua ja näin helpotettua matkailualan yrittäjien elämää. Julkinen keskustelu on liikennepalvelulain kohdalla keskittynyt pitkälti taksiliikenteen kysymyksiin, mutta lailla on laajat vaikutukset koko yhteiskuntaan”, sanoo ministeri Berner.

Taksiliikennelupien vaatiminen aiheuttaa erityisesti pienillä paikkakunnilla ongelmia. Kuljetusten väliaikainen ulkoistaminen ei ole mahdollista, koska takseja ei yksinkertaisesti riitä.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

“Meillä Harrinivassa tarjotaan joka päivälle useita ohjelmapalveluja joihin sisältyy kuljetus. Kahden viikon päähän tullut yllättävä lakimuutos on aiheuttanut tilanteen, että joko emme myy näitä ohjelmapalveluja enää, tai yritämme saada taksikuljetuksen ja maksamme itse siitä tulevan 20-50% hinnankorotuksen tuotteeseen tai haemme taksilupia itsellemme ja alamme sen myötä kilpailemaan tulevaisuudessa paikallisten taksiyrittäjien kanssa”, toteaa Harriniva Hotels & Safaris -matkailuyrityksen toimitusjohtaja Niina Pietikäinen. “Tällä hetkellä tilanne on epäselvä eikä meillä ole rehellisesti sanottuna vielä tietoa miten esimerkiksi 2.7. varatut paketit pystytään toteuttamaan.”

“Valtaosa matkailuyrityksistä on mikroyrityksiä, joiden selviytyminen voi olla pienestä kiinni. Matkailun kasvaessa vauhdikkaasti yritykset tarvitsevat luotettavan ja ennakoitavan toimintaympäristön niin säännösten kuin yritystoiminnan kustannusrakenteen osalta” Pietikäinen sanoo.

 

Leena