Saksa nousi viime vuonna Suomen toiseksi tärkeimmäksi lähtömaaksi rekisteröidyillä yöpymisillä mitaten.
Eniten yöpymisiä tuli Venäjältä (821 900) ja Saksasta (622 900), jossa kasvua oli jopa 15 %.
Saksa on rannikon ja saariston alueella, Järvi-Suomessa ja Lapissa toiseksi tärkein ja pääkaupunkiseudulla kolmanneksi tärkein lähtömaa.
Kesäkaudella Saksa on Ruotsin jälkeen toiseksi tärkein ja talvikaudella kolmanneksi tärkein markkina Venäjän ja Iso-Britannian jälkeen.
Saksalaisten matkailun kokonaisvolyymistä Suomeen suuntautuu vajaa 0,5 %.
Suomen saavutettavuus on viime aikoina parantunut merkittävästi Finnairin, Lufthansan ja easyJetin avattua uusia reittejä ja lisättyä kapasiteettia.
Saksassa, Itävallassa ja Sveitsissä on myynnissä enemmän matkoja Suomeen kuin koskaan aikaisemmin.
Valtaosa valmismatkoista on Lappiin.
Keskieurooppalaisille on tarjolla pakettimatkoja Suomeen 46 % enemmän kuin vuosi sitten ja 75 % enemmän kuin vuonna 2016.
Tiedot perustuvat Nordic Marketingin tuottamaan Market Check -matkanjärjestäjäkartoituksen tietoihin.
Tämän vuoden aikana mukaan on tullut lukuisia uusia ryhmämatkanjärjestäjiä ja ensi vuonna Suomeen matkoja myyviä matkanjärjestäjiä ennustetaan olevan jo yli 500.
Valtaosa pakettimatkoista on Lappiin, jossa valmismatkoja on johdonmukaisesti paketoitu keskieurooppalaisten tarpeisiin jo 1990-luvulta alkaen. Muu Suomi kuroo parhaillaan Lapin etumatkaa kiinni ja rannikolla valmismatkojen määrä on kasvanut jopa 146 % kahdessa vuodessa.
Rannikon, saariston ja Järvi-Suomen alueilla toimivat matkailuyritykset ovat useimmiten erittäin pieniä, pääosin mikroyrityksiä, joiden pääsy kansainvälisille markkinoille edellyttää yhteistyötä ja ohjelmapalveluiden ja majoituksen yhdistämistä, jotta syntyy markkinoille sopivia kokonaistuotteita.
Kesällä mentiin miinukselle
Huhtikuuhun asti ulkomaiset yöpymiset olivat kasvaneet 21 kuukautta peräkkäin, ja niistä 14 kuukautta kaksinumeroisin luvuin. Kesällä 2018 ulkomaiset rekisteröidyt yöpymiset kääntyivät tilastoissa miinusmerkkisiksi.
”Suomen 100-vuotisjuhlavuotena monet suomalaiset teemat ja ilmiöt kiinnostivat ympäri maailman, mikä synnytti matkailulle ainutlaatuisen momentumin. Sitä meillä ei ole varaa hukata. Nyt tarvitaan entistä enemmän myyntiä ja markkinointia maailmalla, jotta Suomi ei unohdu. Suomi-tuotteiden saaminen myyntiin kansainvälisiin jakelukanaviin ja Suomen tunnettuuden lisääminen edellyttää pysyvää ja tasoltaan riittävää valtion rahoitusta”, sanoo Business Finlandin Visit Finland -yksikön johtaja Paavo Virkkunen.
Tuotteiden* määrän kehitys alueittain | ||||
2016 | 2017 | 2018 | 2016-18 | |
Helsinki | 515 | 676 | 1083 | 110 % |
Rannikko ja saaristo | 237 | 304 | 583 | 146 % |
Järvi-Suomi | 364 | 425 | 765 | 110 % |
Lappi | 1 121 | 1 345 | 2 010 | 79 % |
Suomi | 1 658 | 1 986 | 2 894 |
*) Pakettimatka sisältää matkanjärjestäjän kokoaman kokonaisuuden, jossa palvelut on sovitettu toisiinsa onnistuneen loman mahdollistamiseksi.
Lähde: Market Check -matkanjärjestäjäkartoitus, Nordic Marketing
Kuva: Daniel Eriksson/Visit Åland