Hyppää sisältöön
Viking Line ja Gasum
· Ikkunapaikka

Viikko pelkällä biokaasulla – Vinking Glory ja Viking Grace pudottavat 90% päästöistään

Viking Linen Turun-laivojen päästöt putoavat 90 prosentilla varustamon käyttäessä ensimmäistä kertaa koko viikon ajan yksinomaan biokaasua.

Itämeripäivänä alkavalla viikolla Viking Glory ja Viking Grace avaavat ”vihreän merikäytävän” Turun ja Tukholman välille.

Biokaasu vähentää päästöjä tuntuvasti

Viking Line juhlistaa Itämeripäivää avaamalla 29. elokuuta Turun ja Tukholman välille viikoksi Itämeren kaikkien aikojen ensimmäisen vihreän merikäytävän. Viking Glory ja Viking Grace käyttävät 29.8.–4.9.2024 polttoaineenaan yksinomaan biokaasua (LBG), mikä vähentää alusten hiilidioksidipäästöjä 90 prosenttia verrattuna normaalisti käytössä olevan nestemäiseen maakaasuun eli LNG:hen.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Viikon aikana kasvihuonekaasupäästöjä syntyy yhteensä noin 2 600 tonnia normaalia vähemmän. Vähennys vastaa 270 suomalaisen keskimääräistä vuosittaista hiilijalanjälkeä.

”Tämä on historiallinen hetki meille, Itämerelle ja merenkululle. Säännöllistä reittiliikennettä ei ole koskaan aiemmin ajettu yksinomaan biopolttoaineen voimin. Olemme investoineet ilmastoviisaisiin aluksiimme Graceen ja Gloryyn 450 miljoonaa euroa, ja yksi niiden tärkeimmistä ominaisuuksista on valmius käyttää niin LNG:tä, biopolttoaineita kuin tulevaisuuden uusiutuvalla energialla tuotettuja synteettisiä polttoaineitakin”, Viking Linen vastuullisuuspäällikkö Dani Lindberg sanoo.

Matkustajat voivat valita biokaasun

Viking Line on jo vuoden ajan tarjonnut matkustajilleen sekä kokous- että rahtiasiakkailleen mahdollisuuden ostaa biokaasua oman matkansa kulutuksen verran. Tällöin päästöt putoavat 90 prosenttia matkustajaa tai rahtiyksikköä kohti.

”Niin kuluttajat kuin yritysasiakkaamme odottavat meiltä vastuullista toimintaa ja ovat itsekin valmiita osallistumaan Itämeren herkän saaristoluonnon suojeluun. Biopolttoaineella tehtyjen matkojen määrä nousi 500 prosentilla heti, kun nostimme vaihtoehdon paremmin esiin varausjärjestelmässämme.”

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Normaalisti Turun-linjalla käytetään nesteytettyä maakaasua, jonka senkin typpipäästöt ovat selvästi pienemmät kuin laivoissa perinteisesti käytettävän raskaan polttoöljyn. LNG:stä ja LBG:stä ei synny käytännössä lainkaan ihmisten terveydelle haitallisia rikki- ja hiukkaspäästöjä.

Biokaasu tuotetaan ruoka- ja maatalousjätteistä

Viking Linen käyttämän biokaasun toimittaa Gasum, joka tekee sen ruoka- ja maatalousjätteistä. Biokaasu valmistetaan Euroopassa, ja jokaisen kaasuerän alkuperä on tarkasti dokumentoitu.

”Olemme jo aiemmin käyttäneet biokaasua polttoaineena Viking Gracella Turun reitillä ja Viking Gloryn ja Viking Gracen matkustajat ja rahtiasiakkaat voivat siis jo nyt matkavaraustensa yhteydessä ostaa oman matkansa kulutusta vastaavan verran biokaasua ja vähentää siten matkansa päästöjä jopa 90 prosenttia. Nyt liikennöimme ensimmäistä kertaa kokonaisen viikon yksinomaan biokaasulla, mikä on todella merkittävää. Uusiutuvia polttoaineita on edelleen tarjolla niukasti, ja niiden hinta on vähintään kaksinkertainen LNG:hen verrattuna. On tärkeää luoda kysyntää, jotta tarjonta kasvaisi ja hinta laskisi”, Dani Lindberg sanoo.

Viking Line on mukana kehittämässä vihreää merikäytävää sekä Turun ja Tukholman että Helsingin ja Tallinnan välille. Vihreät merikäytävät ovat liikenneväyliä, joita pitkin rahti ja matkustajat kulkevat hiilineutraalisti. Merenkulun päästövähennyksiä ohjaavat muun muassa EU:n vihreän siirtymän Fit for 55 -ohjelma ja päästökauppajärjestelmä sekä kansainvälisen merenkulkujärjestö IMO:n kasvihuonekaasupäästöjen strategia.

Lähde ja kuva: Viking Line

Ikkunapaikka
Ikkunapaikka

Uutisvinkit ja palaute Ikkunapaikan toimitukselle: mail@ikkunapaikka.fi.