Hyppää sisältöön
· Leena

Viking Grace purjealukseksi

Viking Line aloittaa yhteistyön Itämeren tuulten kanssa, kun M/S Viking Grace alkaa ensimmäisenä matkustaja-aluksena maailmassa hyödyntää tuulen voimaa mekaanisen roottoripurjeen avulla.

Suomalaisen Norsepowerin kehittämän purjeen avulla säästetään polttoainetta ja vähennetään päästöjä. Viking Line astuu purjelaivojen aikaan 12.4.2018, jolloin M/S Viking Grace purjehtii ensimmäiselle matkalleen Turusta Tukholmaan tuulten avustamana.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

 

 M/S Viking Gracelle asennettavan 24 metriä korkean ja neljä metriä leveän roottoripurjeen toiminta perustuu Magnus-ilmiöön. Purjeen pyöriessä sen pinta vetää ilmaa yhdellä puolella pienemmällä paineella kuin toisella puolella. Paine-ero synnyttää työntövoimaa, joka liikuttaa laivaa eteenpäin. Purje toimii automaattisesti, ja järjestelmä pysähtyy, jos tuulen suunta tai voimakkuus muuttuvat laivalle epäsuotuisiksi. Roottoripurjeen avulla aluksen päästöt vähenevät tuuliolosuhteista riippuen jopa 900 tonnia vuodessa.

M/S Viking Gracelle asennettavan roottoripurjeen lisäksi myös Viking Linen uusi, vuonna 2020 valmistuva alus tulee hyödyntämään tuulipropulsiotekniikkaa. Kiinassa rakennettavaan matkustaja-alukseen asennetaan kaksi Norsepowerin mekaanista purjetta, ja näin mahdollisuudet tuulivoiman hyödyntämiseen tuplaantuvat.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen
Leena