Hyppää sisältöön
· Leena Aalto

Virgin Atlantic lensi Atlantin yli 100-prosenttisesti kestävällä lentopolttoaineella

Virgin Atlanticin historiallinen lento 100-prosenttisesti kestävällä polttoaineella (SAF) viime kuun lopulla Lontoosta New Yorkiin osoitti, että SAF voi korvata turvallisesti fossiilisista raaka-aineista peräisin olevan lentopetrolin.

“Flight100 todistaa, että kestävää lentopolttoainetta voidaan käyttää turvallisesti, ja se on ainoa ratkaisu lentoliikenteen hiilidioksidipäästöjen vähentämiseksi, sanoi Virgin Atlanticin toimitusjohtaja Shai Weiss. “Tähän on tarvittu paljon yhteistyötä, ja olemme ylpeitä siitä, että olemme saavuttaneet tämän tärkeän virstanpylvään, mutta meidän on mentävä vielä pidemmälle. SAF:ää ei yksinkertaisesti ole riittävästi, ja on selvää, että jotta tuotanto voidaan saada laajamittaiseksi, tarvitaan huomattavasti enemmän investointeja. Tämä tapahtuu vain, kun sääntelyvarmuus ja hallituksen tukemat hintatukimekanismit ovat käytössä. Flight100 todistaa, että jos te teette sen, me lennämme sillä.”

Lennolla 100 käytetty SAF oli ainutlaatuinen kaksoissekoitus – 88 % HEFA (Hydroprocessed Esters and Fatty Acids) ja 12 % SAK (Synthetic Aromatic Kerosene. HEFA valmistetaan jäterasvoista, kun taas SAK valmistetaan kasvien sokereista, kasviproteiinien jäännöksistä, öljystä ja kuiduista.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

“Maailma olettaa aina, että jotain ei voi tehdä, kunnes se tehdään”, sanoi Virgin Atlanticin perustaja Sir Richard Branson. “Innovaatio on sitä, että lähdetään liikkeelle ja yritetään todistaa, että voimme tehdä asioita paremmin kaikkien hyödyksi. Virgin Atlantic on vuodesta 1984 lähtien haastanut vallitsevaa tilannetta ja kannustanut ilmailualaa olemaan tyytymätön ja tekemään parempaa.”

 

Lähde: Virgin Atlantic

Leena Aalto

Ikkunapaikan konkari jo vuodesta 1998. Lehden pitkäaikainen päätoimittaja ja nykyinen advisor, joka seuraa edelleen tiiviisti matkailualan tapahtumia ja trendejä.