Hyppää sisältöön
· Leena Aalto

Virtuaalinen jonotus lentokentillä

Lentoasemilla kehitetään jatkuvasti uusia tapoja kulkea lentokentän läpi koskettamatta mihinkään. Nopeasti yleistyvä trendi on virtuaalinen jonotus.

Virtuaalinen jonotus mahdollistaa sen, että matkustajat voivat varata jonotusajan lentoaseman varauspisteissä sen sijaan, että he liittyisivät fyysiseen jonoon. Teknologia auttaa poistamaan pitkät jonot, mikä parantaa sosiaalista etäisyyttä ja asiakaskokemusta.

Seattle-Tacoman lentokentästä tuli yksi ensimmäisistä lentoasemista Yhdysvalloissa, joka kokeili virtuaalista jonotusjärjestelmää ratkaisuna ruuhkaisiin turvatarkastusjonoihin. SEA Spot Saver -nimisen ilmaisen digitaalisen varauspohjaisen järjestelmän tarkoituksena oli vähentää odotusaikoja ja tungosta, jotta fyysinen etäisyys säilyisi paremmin.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

SEA Spot Saverin ensimmäinen kokeilu suunniteltiin Alaska Airlinesin matkustajille TSA-tarkastuspisteessä. Toinen kokeilu oli Delta Air Linesin ja kaikkien muiden matkustajien käytettävissä toisessa TSA-tarkastuspisteessä.
Kokeilun jälkeen VHT raportoi, että järjestelmä ylitti odotukset huomattavasti, ja odotusajat lyhenivät yhteensä 10 minuuttiin.

Seattlen lentoasemainnovaatioista vastaava johtaja Dave Wilson kertoi, että Spot Saver on lyhentänyt odotusaikoja ja käyttäjät ovat ilmoittaneet viettävänsä enemmän aikaa lentokentän ruokailu- ja vähittäiskaupoissa ajan säästön ansiosta. Se tietää lentokentille myös myönteistä tulonmuodostusta.

Los Angelesin kansainvälinen lentoasema (LAX) on myös ottanut käyttöön virtuaalisen jonotuskokeilun United Airlinesin matkustajia varten. Jotkin lentoyhtiöt, kuten Delta, ovat myös käyttäneet työkalua ilmoittaakseen matkustajille, kun heidän vuoronsa on siirtyä koneeseen.

Lähde: FutureTravelExperience

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen
Leena Aalto

Ikkunapaikan konkari jo vuodesta 1998. Lehden pitkäaikainen päätoimittaja ja nykyinen advisor, joka seuraa edelleen tiiviisti matkailualan tapahtumia ja trendejä.