Hyppää sisältöön
· Leena Aalto

Visit Europe markkinoi koko Eurooppaa matkakohteena

Parhaillaan käynnissä olevilla Berliinin ITB -messuilla on keskusteltu matkailun elpymisestä ja etenkin siitä miten kaukomatkailijat saataisiin takaisiin Eurooppaan.

Euroopan matkailukomission (ETC) puheenjohtaja kertoi messujen lehdistötilaisuudessa, miten EU markkinoi itseään Visit Europen nimellä Yhdysvalloista, Aasiasta ja Etelä-Amerikasta tuleville matkailijoille turvallisena matkakohteena, jolla on paljon tarjottavaa.

Euroopan matkailujärjestö (ETOA) ja Tourism Economics uskovat markkinoiden elpyvän vuoteen 2024 mennessä, mutta viisumien saaminen on edelleen haasteellista.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Muilta mantereilta saapuvat matkailijat ovat ratkaisevassa asemassa Euroopan matkailumarkkinoiden elpymisen kannalta. Kaukomatkailijat viipyvät usein viikkoja kerrallaan ja varaavat suuren määrän yöpymisiä. He myös käyttävät matkakohteissaan keskimääräistä enemmän rahaa. He ovat erittäin tärkeitä Euroopan matkailumarkkinoiden täydelliselle elpymiselle ja tulevalle kasvulle, totesi Tourism Economicsin johtaja David Goodger. (kuvassa yllä)

Vaikka kotimaanmatkailu ja matkailu naapurimaihin on palautunut lähes pandemiaa edeltävälle tasolle, Euroopan ulkopuolelta tulevia matkailijoita on tällä hetkellä vähemmän kuin vuonna 2019.

 

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Asiantuntijoiden mukaan tutkimukset osoittivat, että aasialaiset ja amerikkalaiset haluavat jälleen matkustaa. Samaan aikaan korkea inflaatio ja taantuma aiheuttivat kuitenkin epävarmuutta.
Yhdysvalloista tulevien matkailijoiden määrä on jo palautunut pandemiaa edeltävälle tasolle. David Goodger uskoo, että Brasilia, Intia ja Australia elpyvät vuonna 2023. Vuonna 2023 Kiinasta ja Japanista matkustavat lisääntyvät jälleen, ja määrät kasvavat  merkittävästi vuoteen 2024 mennessä.

Koska kaukomatkailijat pitävät Eurooppaa usein yhtenä matkakohteena, Euroopan matkailukomissio (ETC) markkinoi jäsenmaitaan yhteisellä nimellä Visit Europe. ETC:n puheenjohtaja Luis Araujo esitteli lehdistötilaisuudessa uuden jäsenille suunnatun kampanjan, jossa Eurooppa esitellään turvallisena matkakohteena, jolla on paljon tarjottavaa luonnon ystäville, kulttuurista kiinnostuneille matkailijoille ja perheille.

Leena Aalto

Ikkunapaikan konkari jo vuodesta 1998. Lehden pitkäaikainen päätoimittaja ja nykyinen advisor, joka seuraa edelleen tiiviisti matkailualan tapahtumia ja trendejä.