Business Finland on saanut päätökseen Visit Finlandia koskeneet muutosneuvottelut.
Syynä neuvotteluihin olivat valtion budjetin leikkaukset, joiden vuoksi Visit Finlandin rahoitus käytännössä puolittuu vuonna 2025. Suomen kansainvälisen matkailun edistäminen on Visit Finlandin lakisääteinen tehtävä.
17 tehtävää lakkautettu, 11 työsuhdetta päättyy
Tuotannollisista ja taloudellisista syistä alkaneet muutosneuvottelut päättyivät 27. syyskuuta. Kaikkiaan 17 tehtävää lakkautettiin neuvotteluprosessin seurauksena. Osalle työntekijöistä pystyttiin tarjoamaan uusi työtehtävä, mutta työsuhde päättyy 11 työntekijältä.
“Kansainvälisen matkailun edistäminen, Suomen markkinointi matkailukohteena, Suomen tunnettuuden ja myynnin edistäminen on Visit Finlandin tehtävä. Suomen matkailutoimiala pitää tehtävää erittäin tärkeänä ja Visit Finlandin työtä arvostetaan. On luonnollisesti valitettavaa, että leikkaukset tulevat vaikuttamaan henkilöstön lisäksi myös koko toimialaan Suomessa. Kilpailu kansainvälisistä matkailumarkkinoista on kovaa ja Suomi taistelee omasta markkinaosuudestaan”, sanoo Finland Promotion Services -palvelualueen johtaja Johanna Jäkälä Business Finlandista.
Toimintamahdollisuudet aiempaa suppeammat
Budjettileikkauksen myötä Visit Finlandin toiminta tulee supistumaan merkittävästi. Toiminta painottuu jatkossa kansainvälisen myynnin edistämisen tukemiseen sekä Suomen markkinointiin matkailukohteena.
Lisäksi ylläpidetään mahdollisuuksien mukaan kestävän matkailun edistämistä sekä matkailun vaikuttavuuden mittaamista. Matkailuelinkeinon tarjoaman ja laadun kehittäminen jää pääosiltaan elinkeinon tehtäväksi.
Business Finland käynnisti Visit Finlandin henkilöstöä koskevat muutosneuvottelut syyskuussa ja ne kestivät kuusi viikkoa. Alkuperäisessä neuvotteluesityksessä työnantaja arvioi sopeutustarpeen olevan enintään 20 henkilöä, mikä olisi ollut noin 40 prosenttia Visit Finlandin henkilöstöstä.
Lähde ja kuva: Visit Finland
Jaa artikkeli: