Hyppää sisältöön
· Leena Aalto

Visit Finlandin ValoOn-seminaarissa tuhatkunta osallistujaa

Verkkoseminaarit tuntuvat houkuttelevan hyvin kuulijoita. Ja onhan se kätevää, kun mukaan pääsee joka puolelta Suomea.

Visit Finlandin järjestämä ValoOn-seminaari 10. helmikuuta keräsi tuhatkunta kuulijaa.

Koko päivän seminaarissa, joka oli toteutettu yhteistyössä Finnairin ja Messukeskuksen kanssa, oli äänessä asiantuntijoita eri matkailualan sektoreilta.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Avajaissanoissaan Visit Finlandin johtaja Kristiina Hietasaari kertoi, että seminaarin tavoite on tuoda voimaa ja valoa hieman hämärän peitossa olevaan vuoteen. Matkailuala on vuoden aikana sukeltanut hyvästä nousukiidosta takaisin vuoden 1986 tasolle, 35 vuotta taaksepäin.
”Vuosi 2021 on edelleen poikkeusaikaa ja se vaatii meiltä kaikilta joustavuutta ja muuntautumiskykyä”, Hietasaari muistutti.
Erilaisten arvioiden mukaan matkustus alkaa lähialueille ja sen mukaisesti Visit Finlandissa keskitytään nyt Ruotsin ja Saksan markkinoille.
”Matkustuksen avautuessa kilpailu on kovaa. Meidän pitää tehdä markkinointia nyt uskottavammin kuin muut ja kertoa, että Suomi on yksi maailman turvallisimmasta maista tulla lomalle, työmatkalle, kokoukseen tai konferenssiin”, sanoo Hietasaari.

 

 

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Aamupäivällä kuultiin mm. Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskuksen kansliapäällikkö Lea Marskin esitys juuri julkaistusta Matkailun toimialaraportista. Raportin mukaan lähes 800 matkailupalveluja tuottavaa yritystä lopetti 2020 ensimmäisen puolen vuoden aikana. Marskin mukaan matkailu työllistää 140 000 työntekijää, 5 prosenttia koko työvoimasta on jollain tavalla sidoksissa matkailuun.

 

 

Finnairin Topi Manner kertoi Finnairin kuulumiset. Finnair lentää nyt noin 70 lentoa päivässä, kun se aiemmin oli noin 350 lentoa päivässä. Pandemia on eittämättä vaikuttanut myös henkilökuntamäärään, ja Manner kertoikin, että valitettavasti yhtiöstä on jouduttu irtisanomaan 600 henkilöä. Finnairilla työskentelee nyt noin 7000 henkilöä.

Manner kuitenkin muistuttaa, että Finnairin tase on terve, ja kassa on varsin terveellä pohjalla. ”Näemme Finnairille polun tämän pandemian yli. Olen erittäin kiitollinen henkilökunnallemme, joka on osoittanut aivan poikkeuksellista sitoutumista”, Manner kiittää.
Mannerin mukaan rahtilentojen määrä on ollut positiivinen asia. Viime vuonna yhtiöllä oli 1 300 pelkkää rahtia kuljettanutta lentoa. Yli 50 % Finnairin tämän hetkisestä liikevaihdosta syntyy lentorahdista.

Finnairissa on tehty nyt luovia ratkaisuja, joilla pidetään Finnair asiakkaiden mielessä. Ruokakauppoihin on mm. tuotu Finnairin aterioita sekä mustikkamehua. Aurinkomatkat on tuottanut Lapin paketteja, joita jatketaan myös kesällä ja Mannerin mukaan tulossa on matkapaketteja myös Aasiaan.
”Keskitymme niihin asioihin, joihin voimme suoraan itse vaikuttaa ja sitä kautta vauhdittaa alan toipumista. Toivo syntyy yhdessä tekemisestä ja on ollut hienoa huomata, että koko toimiala on tehnyt uudenlaista yhteistyötä. Meillä on hyvät mahdollisuudet toipua yhdessä”, Manner sanoo.

 

Visit Finlandin analyytikko Sini Markoff maalaili kuvia tulvaisuuden matkailijasta. Markoffin vision mukaan vuonna 2030 matkailija voi olla hybridihedonisti, tekno-downshiftaaja, luksusindividualisti tai luontoseikkailija. Visioinnissa varmaa on, että tulevaisuudessa vastuullisuus ja turvallisuus ovat suuressa roolissa.

Aamupäivän aikana omasta selviytymisestä korovuodestaan kertoivat Visit Vaasaa toimitusjohtaja Max Jansson, Lehmonkärjen toimitusjohtaja ja yrittäjä Ari Yrjölä, Lapland Hotels & Safarisin toimitusjohtaja Ari Vuorentausta, muusikko, yrittäjä Arttu Wiskari sekä Eckerö Linen toimitusjohtaja Taru Keronen, joka puki sanoiksi tämän vuoden: ”Tämä vuosi tulee olemaan hidas paluu arkeen. Mutta kun saamme vihdoin matkustaa, olen varma, että tulemme näkemään samppanjapulloefektin.”

Seminaarin iltapäivässä kuultiin mm. suomalaisen saunan merkityksestä maailmalla, Arttu Wiskarin tarina hänen ravintola Wiskarilansa selviytymistarina sekä päivän lopuksi paneelikeskustelu “Suomen vahvuuksista valoon”– eli miten Suomi myy maailmalla.
Aiheesta olivat keskustelemassa Jorma Uotinen, Riku Rantala, Tunna Milonoff, Sanna Stellan, Mikko Turtiainen Finnair sekä Lumia Ankkuri Messukeskus.

Seminaaripäivän esitysten aineistot löytyvät täältä.

Leena Aalto

Ikkunapaikan konkari jo vuodesta 1998. Lehden pitkäaikainen päätoimittaja ja nykyinen advisor, joka seuraa edelleen tiiviisti matkailualan tapahtumia ja trendejä.