
Visit Turku Archipelagon Saaristo voitti Grand One -palkinnon parhaasta brändi-identiteetistä
Visit Turku Archipelagon uusi Saaristo-brändi on voittanut Paras brändi-identiteetti -palkinnon kotimaisessa digitaalisen median kilpailussa Grand Onessa.
Palkinnot jaettiin Helsingissä Grand One -gaalassa torstai-iltana 27.3.2025.
“Olen voitosta erittäin ylpeä ja onnellinen! Kiitokset kuuluvat kumppanillemme Bondille ja Visit Turku Archipelagon tiimiläisille sekä kaikille, jotka ovat matkan varrella olleet mukana brändin kehityksessä. Tämä luo uskoa siihen, että olemme osuneet Saaristo-brändillä johonkin poikkeukselliseen: se puhuttelee, innostaa ja on selvästi erottuva usein varsin perinteisellä matkailumarkkinoinnin kentällä”, sanoo Visit Turku Archipelagon toimitusjohtaja Kristiina Kukkohovi.
Visit Turku Archipelago on tuonut Saariston ensimmäistä kertaa esiin yhtenäisenä matkailukohteena, jolla on oma identiteetti ja selkeä brändiviesti.
Brändi ammentaa perinteistä
Grand One -tuomaristo kiittää voittoisaa Saaristo-brändiä palkinnon perusteluissa siitä, että brändi ammentaa saariston perinteistä ja historiasta, ja tuo ne tähän päivään. Tuomariston mukaan tarina ja brändikokemus on huolella suunniteltu ja tuotu kokonaisvaltaisesti eloon.
“Aivan kuten itse saaristostakin, brändistä voidaan aidosti todeta, ettei vastaavaa löydy muualta. On myös ollut ilo huomata, miten Saaristo herättää valtavasti intohimoa ympäri Suomea ja hyvä niin, koska Saariston matkailumenestys tarvitsee intohimoista ja rohkeaa liiketoimintaa. Turun seudulla on nyt paljon hyviä merkkejä ilmassa, muun muassa isoja investointeja tekeillä. Saariston matkailupotentiaalin lunastamisen aika alkaa olla käsillä. Siinä mielessä tämä Saaristo-brändin menestys on merkki myös yrityksille ja rahoittajille”, summaa Kukkohovi.
Visit Turku Archipelago
Turun saaristo matkailun kärkikohteeksi
Saaristo-brändin tavoitteena on tehdä Turun saaristosta yksi Suomen matkailun kärkikohteista. Brändin suunnittelusta ja tuotannosta on vastannut BOND Brand Consultancy.
“Koko Bondin tiimi on suhtautunut projektiin mitä suurimmalla intohimolla. Saariston uuden brändin ytimessä on aitous ja maailman suurimman saariston ainutlaatuisuus, ja uskomme, että sillä Saaristo saadaan matkailijoiden maailmankartalle”, sanoo Aleksi Hautamäki, yksi Bond Brand Consultancy -toimiston perustajista.
Grand One -kilpailuun osallistui tänä vuonna 443 työtä, joista parhaat palkittiin.
Saaristo-brändi sai merkittävää kansainvälistä huomiota viime kesänä, kun se pääsi finalistien joukkoon maailman parasta luovaa markkinointia palkitsevalla Cannes Lions -festivaalilla. Visit Turku Archipelago ja bränditoimisto Bond olivat Saaristo-brändillä shortlistalla Cannes Lionsin Design-sarjassa, kategoriassa Creation of the New Brand Identity.
Lähde: Visit Turku Archipelago
Kuva: Tusman Studio