Hyppää sisältöön
· Leena Aalto

Yhdysvaltojen suosio on Pohjoismaissa laskenut

Monissa matkakohteissa matkailijoiden määrä on jo palannut ennalleen pandemiaa edeltäneisiin lukemiin, mutta Yhdysvallat on jäänyt jälkeen suomalaisten turistien suosiossa. Se ei ole mikään yllätys, arvioi pohjoismaalainen analyytikko. Kielteinen kehityssuunta on ollut nähtävillä markkina-analyyseissä jo vuodesta 2016.

Viime vuosina suomalaisten matkailijoiden määrä Yhdysvalloissa on kuitenkin ollut laskussa. Kun muiden eurooppalaisten markkina-alueiden, kuten Saksan, Belgian ja Italian, kävijämäärät palaavat vähitellen pandemiaa edeltäneelle vuoden 2019 tasolle, Suomi – samoin kuin Tanska, Ruotsi ja Norja – on jäänyt muista jälkeen. Tammi-syyskuun 2023 välisenä aikana Yhdysvalloissa vieraili 73 001 suomalaista. Se vastaa 70,61 prosenttia matkailijamäärästä vastaavana ajanjaksona vuonna 2019 ja 70 prosenttia matkailijamäärästä vastaavana ajanjaksona vuonna 2017.*

– Tämä ei tule meille yllätyksenä. Vuodesta 2014 saakka olemme vertailleet yli 100 kohdetta toisiinsa maailmanlaajuisesti, ja USA:n kehityskäyrä on ollut laskusuunnassa jo vuodesta 2016, toteaa matkatoimisto Relatedin CEO Henrik Koch. Yritys tekee edustavan markkina-analyysin neljässä Pohjoismaassa kahdesti vuodessa.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Neljänneltä 24. sijalle imagoarvioissa
Viimeisimmässä markkina-analyysissä syyskuulta 2023 on nähtävillä, että USA:n imago matkakohteena on muuttunut kielteisemmäksi. Kun maa oli kymmenen parhaan joukossa suomalaisten matkailijoiden keskuudessa vuosina 2014-2016, vuonna 2023 se oli pudonnut sijalle 24.

Imagoluokitus

Kun 90 % suomalaismatkailijoista ilmoitti vuonna 2014 saaneensa USA:sta matkakohteena positiivisen mielikuvan, vuonna 2023 lukema oli vain 82 %.

Positiivinen vaikutelma

Samaan aikaan niiden suomalaisten lukumäärä, jotka haluavat vierailla USA:ssa, on ollut vakaassa laskusuunnassa vuodesta 2014 alkaen. Tuolloin 37 % halusi matkustaa Yhdysvaltoihin 2-3 vuoden kuluessa. Vuonna 2023 kysymykseen vastasi myönteisesti vain 18 % tutkimuksen osallistujista (vuosina 2020, ’21 ja ’22 lukema oli 11, 12 ja 13 %).

– Viime vuosien alhaisemmat matkailijamäärät ovat seurausta negatiivisemmista mielikuvista. Kun matkakohteeseen kohdistuu yhä kielteisempiä asenteita, menee aina muutama vuosi siihen, että se oikeasti heijastuu matkailijamäärissä. Tämä on nähtävissä nyt, Henrik Koch painottaa.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Yhä harvemmilla on positiivisia kokemuksia
Kokemus USA:sta matkakohteena on niin ikään aiempaa kielteisempi. Vuonna 2014 kävijöistä 98 % ilmoitti pitäneensä Yhdysvaltain-matkaansa positiivisena kokemuksena. Vuonna 2023 lukema oli 84 %. Tämä vaikuttaa halukkuuteen vierailla toistamiseen: vuonna 2014 Yhdysvaltain-matkailijoista 65 % halusi käydä maassa uudelleen. Vuoden 2023 lukema oli 47 %.

 

– Monien matkakohteiden imago heikkeni pandemian aikana. Yllättäen USA ei ole päässyt takaisin oikeille raiteille monien muiden kohteiden tavoin. Ja vaikka Yhdysvaltain-matkailijoiden tyytyväisyys on yleensä ottaen edelleen korkealla tasolla, halukkuus vierailla maassa uudelleen on alhaisempi. Se saattaa johtua poliittisista syistä tai siitä, ettei suomalaisilla ole tarpeeksi tietoa USA:n tarjoamista monista mahdollisuuksista. Meidän täytyy laatia strategia ja paiskia töitä parantaaksemme USA:n imagoa ja saadaksemme suomalaiset matkailijat haluamaan maahan, kertoo Dennis Grauslund, Relatedin Insights & Data Senior Executive, joka oli myös tutkimuksen päävastaava.

 

Markkina-analyysi tehdään kahdesti vuodessa Travellyzen kautta, jonka Related perusti vuonna 2014. Se mahdollisti kohteiden vertailun toisiinsa vertailuarvoin, mikä oli uusi tapa tehdä markkina-analyysia. Pohjoismaissa oli yhteensä 4 000 vastaajaa, ja analyysi edustaa koko väestöä.

*Lähde USA:n matkailijamääristä:  https://www.trade.gov/i-94-arrivals-program

 

Lähde: Related

Leena Aalto

Ikkunapaikan konkari jo vuodesta 1998. Lehden pitkäaikainen päätoimittaja ja nykyinen advisor, joka seuraa edelleen tiiviisti matkailualan tapahtumia ja trendejä.