Hyppää sisältöön
· Leena Aalto

Yhtä luonnon kanssa

Enontekiön matkailubrändi on uudistunut ja samalla aukaistiin alueen uudet verkkosivut. Uusi brändi tuo esiin Enontekiön alueen upean luonnon ja siellä liikkumisen mahdollisuudet. Lisäksi se kannustaa matkailijoita toimimaan alueella vastuullisesti, huomioiden arktisen elämän kodin ja sen asukkaat: ihmiset, eläimet ja kasvit.

Enontekiön matkailun uusi brändi puhuttelee matkailijoita vahvatunnelmaisilla valokuvilla ja Kohtaa luonnonvoimat -sloganilla. Niiden kautta Enontekiöstä halutaan tuoda esiin lukuisia luonnossa liikkumisen ja siitä vaikuttumisen mahdollisuuksia. Luonnonvoimat-ajatus viestii myös, että Enontekiö ei tarjoa aina pelkkää aurinkoista keliä, vaan sää voi yllättää kesken retken tai vuodenajan. Mikä on itseasiassa osa alueen viehätysvoimaa ja matkalta syntyviä muistoja.

Luonto näyttää voimansa myös alueen elämässä. Enontekiö on siellä asuvien ihmisten, eläinten ja luonnon koti, vaikka osa alueen luonnosta voisikin näyttäytyä matkailijalle asumattomana erämaana. Alue on täynnä tarinoita, historiaa ja elettyä elämää. Tällä kulmalla matkailijoiden halutaan kiinnittävän huomiota vastuulliseen liikkumiseen ja toimintaan matkallaan. Se tarkoittaa mm. poronhoidon huomioimista luonnossa liikkuessa, opaspalveluiden käyttämistä luontoon mennessä sekä tutustumista paikalliseen elämään ja kulttuuriin.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Osana laajaa taustatyötä toteutettiin keväällä 2021 verkkokysely alueeseen liitettyjen mielikuvien esiin saamiseksi, joka kohdistettiin Enontekiöstä kiinnostuneille ihmisille ympäri Suomea. Vastauksissa korostuivat alueen herättämät vahvat rakkauden ja kaipuun tunteet sekä aidon Lapin tunnelma.

Eniten kyselyn mukaan kotimaisia matkailijoita kiinnostivat Enontekiöllä retkeily ja vaellus, maisemat ja luonnonpaikat, sekä hidas ja tunnelmoiva liikkuminen luonnossa. Maailmankin mittakaavassa ainutlaatuinen arktinen luonto ja sen ilmiöt toimivat vetovoimatekijöinä myös kansainvälisille matkailijoille, paikallista kulttuuria ja elämäntapaa unohtamatta. Uudistuneen brändin myötä nämä alueen vahvuudet tulevat nyt paremmin esiin, ja alue saa arvoisensa ilmeen ja näkyvyyden”, iloitsee Kaisa Kasemets, Enontekiön matkailu arvoketjujen kehittäminen -hankkeen projektipäällikkö Enontekiöltä.

Enontekiön matkailun uudet verkkosivut avautuvat osoitteessa enontekiolapland.com. Samalla aukeaa myös kaamoksen kauneutta esiin tuova Kaamoskamera.

 

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Lähde: Enontekiön kunta

 

Leena Aalto

Ikkunapaikan konkari jo vuodesta 1998. Lehden pitkäaikainen päätoimittaja ja nykyinen advisor, joka seuraa edelleen tiiviisti matkailualan tapahtumia ja trendejä.